مجله

چه روش هایی برای کاشت ایمپلنت روی لثه تحلیل رفته وجود دارد؟

تحلیل لثه بیماری است که ممکن است در اثر عوامل مختلفی در لثه بروز کند. اگر این بیماری به موقع درمان نشود موجب از دست رفتن برخی دندان‌های فرد خواهد شد. بیشتر افراد بالای 40 سال، بیماری تحلیل لثه را تجربه می‌کنند.

 بسیاری از افراد اطلاعات کمی در مورد تحلیل لثه سوالاتی در مورد ایمپلنت روی لثه تحلیل رفته دارند که بیشتر اوقات بدون پاسخ باقی مانده‌اند. شما عزیزان می‌توانید با مطالعه این مقاله بیشتر با تحلیل لثه  (gum  recession) و روش های کاشت ایمپلنت دندان روی لثه تحلیل رفته آشنا شوید.

تحلیل لثه و علت‌ های آن

طی تحلیل لثه (gum  recession) بخشی از بافت لثه که سطح دندان‌ها را پوشانده است از بین رفته و بخشی از ریشۀ دندان، در معرض دید قرار می‌گیرد. تحلیل لثه یکی از انواع بیماری‌های لثه است و به دلیل بهداشت ضعیف دهان ایجاد می‌شود. با توجه به شدت از بین رفتن بافت لثه، درمان‌های گوناگونی برای این بیماری وجود دارد. توجه داشته باشید اگر تحلیل لثه زودتر تشخیص داده شده و درمان شود، نتیجۀ بهتری خواهد داشت.

بررسی دلایل تحلیل لثه در جلوگیری از ابتلا به این بیماری، گام مؤثری خواهد بود. دلایل گونگونی برای تحلیل لثه وجود دارد.

  • یکی از دلایلی که موجب تحلیل لثه‌های فرد می‌شود، التهاب لثه است. تحلیل لثه، با تجمع باکتری‌ها و پلاک‌ها روی دندان و لثه آغاز می‌شود. با گذشت زمان، این باکتری‌ها و پلاک‌ها با آسیب رساندن به بافت لثه، باعث تحلیل لثه و نمایان شدن دندان‌ها شده و در برخی شرایط، پاکت‌هایی بین دندان‌ها و لثه‌ها ایجاد می‌شود.
  • برخی افراد به دلیل ژنتیکی که دارند بیشتر از دیگران در معرض ابتلا به تحلیل لثه هستند. آمارها نشان می‌دهد 30 درصد از مردم جهان، بدون توجه به رعایت بهداشت دهان، مستعد ابتلا به تحلیل لثه هستند.
  • همچنین خانم‌ها به دلیل تغییرات هورمونی‌ مانند دوران بلوغ یا دوران یائسگی که در دوران زندگی خود تجربه می‌کنند، بیشتر از آقایان به بیماری تحلیل لثه مبتلا می‌شوند.
  • اگر دندان‌های خود را خیلی محکم مسواک می‌کنید، باید این عادت را کنار بگذارید. مسواک زدن نادرست، علاوه بر آسیب رساندن به مینای دندان‌ها، تحلیل لثه را نیز سرعت می‌بخشد.
  • عدم رعایت بهداشت دهان، علاوه بر مشکلات دیگری که ایجاد می‌کند، یکی از دلایل تحلیل لثه نیز به شمار می‌رود. استفاده از نخ دندان، مسواک زدن اصولی و همچنین استفاده از دهانشویۀ مناسب، راهکارهای جلوگیری از تحلیل لثه هستند. بی توجهی به این موارد بهداشتی، موجب سفت شدن پلاک‌ها و تشکیل جرم روی دندان‌ها می‌شود.
  • افراد سیگاری یا کسانی که از دخانیاتی مانند تنباکو استفاده می‌کنند، بیشتر از دیگران در معرض ابتلا به تحلیل لثه هستند. زیرا سیگار و تنباکو باعث می‌شوند پلاک‌های بیشتری به دندان‌ها چسبیده و در نهایت، شاهد ابتلا به بیماری تحلیل لثه باشیم.
  • اگر عادت دارید دندان‌های خود را روی هم فشار دهید یا به اصطلاح دندان قروچه کنید، باید هر چه سریع‌تر روش درمان را یافته و این عادت را کنار بگذارید؛ زیرا دندان قروچه فرآیند تحلیل لثه را سرعت می‎بخشد.
  • افرادی که از بیماری‌هایی مانند دیابت یا ایدز (HIV) رنج می‎برند، ممکن است تحلیل لثه را نیز تجربه کنند.
  • مصرف برخی از داروها باعث خشکی دهان می‌شود و این امر احتمال تحلیل لثه را افزایش می‌دهد. خشکی دهان که با ترشح کمتر بزاق دهان همراه است، موجب می‌شود دندان‌ها و لثه‌ها در برابر عفونت و باکتری‌ها آسیب پذیرتر باشند.

 

نمونه کار ایمپلنت دندان در کلینیک دکتر نوشین نصیری

 

نشانه‌ های تحلیل لثه

تحلیل لثه نشانه‌ها و علائم گوناگونی دارد. برخی از این نشانه‌ها عبارتند از:

  • اگر بعد از مسواک زدن یا استفاده از نخ دندان، دندان‌های شما خونریزی می‌کنند، احتملاً لثه‌های شما تحلیل رفته‌اند.
  • لثه‌های قرمز و متورم
  • بوی بد دهان و لق شدن دندان‌ها
  • کوچک شدن لثه‌ها و در معرض دید قرار گرفتن ریشۀ دندان

گاهی اوقات این نشانه‌ها به دلیل بیماری‌های دیگری ظاهر می‌شوند. بنابراین برای تشخیص تحلیل لثه‌ها، باید یک دندانپزشک مجرب دهان شما را معاینه کند. برای این موضوع می‌توانید به مطب دکتر نوشین نصیری، یکی از با تجربه‌ترین دندانپزشک‌های ایران مراجعه کنید.

 لینک مفید : روش های درمان عفونت دندان و نکات مهم جلوگیری از گسترش عفونت

روش ‌های درمان لثه تحلیل رفته

در ادامه در مورد روش های درمانی تحلیل لثه نکاتی را بیان خواهیم کرد.

1.مصرف آنتی بیوتیک

اگر تحلیل لثه در مراحل ابتدایی خود تشخیص داده شود، می‌توان با استفاده از داروهایی مانند آنتی بیوتیک آن را درمان کرد، بدون اینکه نیازی به جراحی باشد. در غیر این صورت و با گذشت زمان، باید از روش‌های دیگری مانند جراحی برای درمان تحلیل لثه کمک گرفت.

2.جراحی یا روش فلپ

جراحی یا روش فلپ یکی از راه‌های ممکن برای درمان تحلیل لثه است. در این روش، دندانپزشک باکتری‌ها و پلاک‌های جمع شده در لثه را حذف می‌کند و به کمک لیفت لثه، سعی می‌کند لثه‌ها را به حالت طبیعی خود بازگرداند.

مسواک بعد از ایمپلنت

ایمپلنت برای درمان تحلیل لثه

گاهی اوقات با تحلیل لثه، دندان‌ها نیز آسیب دیده و از بین می‌روند. در چنین شرایطی ممکن است سوالی برای شما پیش بیاید که آیا ایمپلنت می‌تواند راه مناسبی برای درمان تحلیل لثه باشد؟ بر خلاف انتظار، ایمپلنت برای درمان لثه تحلیل رفته، مناسب نیست و چنین افرادی باید تا زمان کسب مجدد سلامت لثه‌های خود، صبر کنند. درواقع ایمپلنت روشی برای جلوگیری از تحلیل لثه است.

 ایمپلنت ساختاری مشابه با ریشه دندان دارد و با قرار گرفتن به جای ریشۀ دندان، از تحلیل لثه‌ها جلوگیری می‌کند. برای اینکه بدانید آیا لثه‌های شما برای کاشت ایمپلنت مناسب هستند یا خیر، می‌توانید از یک دندانپزشک متخصص کمک بگیرید. یکی از جلوه های روشن حضور تکنولوژی در کنار دندانپزشکان، امکان انجام ایمپلنت دیجیتال است که مزایای فراوانی به همراه دارد. اگر نمی‌دانید باید از کدام دندانپزشک در این زمینه کمک بگرید، دکتر نوشین نصیری، یکی از پرآوازه‌ترین دندانپرشک‌های ایرانی، می‌توانند با دانش و تجریۀ بالای خود شما را در این مسیر یاری کنند.

مراقبت‌ های بعد از کاشت ایمپلنت

بعد از کاشت ایمپلنت باید از آن‌ها به خوبی مراقبت کنید تا سال‌های بیشتری دوام بیاورند. بهتر است بعد از کاشت ایمپلنت از مسواک‌های مخصوصی استفاده کنید تا آسیبی به دندان‌ها وارد نشود.

  • استفاده از مسواک‌های سفت را کنار بگذارید و با استفاده از مسواک‌های مخصوص ایمپلنت، 2 مرتبه در روز دندان‌های خود را مسواک بزنید.
  • خمیردندان‌ها و دهانشویه‌هایی که در ترکیبات خود مواد ساینده دارند را استفاده نکنید. زیرا چنین محصولاتی آسیب‌های جبران ناپذیری به ایمپلنت‌های شما وارد می‌کنند.
  • روزانه از نخ دندان استفاده کنید تا از تجمع پلاک‌ها دور ایمپلنت‌های جلوگیری کنید.
  • بهتر است بعد از کاشت ایمپلنت، از مصرف برخی خوراکی‌ها مانند آب نبات‌های سفت، یخ، نان‌های سفت مانند نان فرانسوی یا میوۀ خشک خودداری کنید.
  • اگر عادت به سیگار کشیدن یا نوشیدن نوشیدنی‌های الکی دارید، هرچه سریع‌تر این عادت خود را کنار بگذارید.

جمع بندی

طی این مطلب در مورد دلایل و روش های تحلیل لثه صحبت شد. در نظر داشته باشید رعایت بهداشت دهان و دندان و رسیدگی به دندا‌ن‌ها جهت عدم ابتلا به انواع بیماری‌های دهان و دندان، حائز اهمیت است. بهترین راه پیشگیری برای عدم ابتلا به بیماری تحلیل لثه، رعایت موارد بهداشتی دهان و چکاپ‌های سلامت دهان و دندان تحت نظر دندانپزشک است.

 

راضی بودید؟

دکتر اکسیر

من یک پزشک هستم. پزشک علاقه مند به تحقیقات و توسعه علم. دکتر اکسیر شما را برای ارائه مقالات بیشتر دعوت می کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا