تربیت کودک

دلایل و روش های درمان عرق سوز شدن نوزاد و زمانی که باید آن را جدی گرفت

عرق سوز شدن

عرق سوز شدن وضعیتی می باشد که در آب و هوای گرم و مرطوب رخ می دهد و در این حالت منافذ پوست بسته شده و مجراهای عرق در قسمت زیر پوست تجمع پیدا می کنند که به طور معمول اغلب کودکان به آن دچار می شوند. این مشکل بیشتر در مناطقی از پوست اتفاق می افتد که دارای چین و چروک بوده و لباس به آن چسبیده باشد.

بررسی نحوه عرق سوز شدن نوزاد

به ظهور جوش ها و یا تاول های کوچک در سطح پوست که قرمز رنگ بوده گفته می شود و اغلب کودکانی که پوست روشنی دارند بیشتر درگیر آن می شوند. عرق سوز شدن نوزاد به دلیل گرمای بیش از اندازه محیط رخ می دهد که به آن خارش گرمایی نیز گفته می شود.

جوش های ایجاد شده اغلب به تنهایی از بین رفته و در طی چند ساعت تا حدود چند روز برطرف می شوند. باید این نکته را در نظر داشته باشید که انواع شدید و جدی عرق سوز امکان دارد به اقدامات پزشکی احتیاج داشته باشد ولی موثرترین راه برای رفع نشانه های عرق سوز خنک نگه داشتن پوست و ممانعت از عمل تعریق می باشد.

نشانه های عرق سوز شدن همراه با عفونت

  • زیاد شدن درد، ورم، قرمز شدن یا حس گرما در پیرامون محل صدمه دیده
  • بروز تب با درجه حرارت ۳۸ درجه سانتی گراد یا بیشتر
  • داشتن لرز بدون وجود دلیل خاصی
  • تراوش چرک از محل صدمه دیده
  • ظاهر شدن رگه های قرمز توسعه یافته از محل موردنظر
  • غده های لنفاوی ورم کرده در قسمت زیر بغل و یا کشاله ران

علل اصلی عرق سوختگی

گرمای بیش از اندازه

به طور کلی گرم بودن بیش از اندازه محیط، پوشاندن کودک با لباس های خیلی گرم و یا خواباندن او زیر یک پتوی بسیار گرم ممکن است باعث ایجاد عرق سوز شدن گردد. همچنین آب و هوای گرم و رطوبت دار در نقاط گرمسیر نیز می تواند موجب بروز این وضعیت شود. هر عاملی که موجب شود کودک به شدت عرق کند بخصوص اگر لباسش مانع از بخار شدن عرق گردد ممکن است باعث عرق سوختگی شود. این عارضه ممکن است باعث عفونت باکتریایی گردد و جوش های چرکی التهاب یافته و خارش دار بوجود آورد.

نابالغ بودن مجاری عرق

بهتر است بدانید که مجراهای عرق کودک هنوز به طور کلی تکامل پیدا نکرده اند بنابراین آن ها خیلی راحت پاره خواهند شد و سبب محبوس شدن عرق در زیر پوست می شود. این عارضه امکان دارد در هفته اول تولد کودک رخ بدهد بخصوص اگر کودک زودتر از موعد به دنیا آمده باشد و درون دستگاه انکوباتور نگه داری شده باشد یا بیش از اندازه گرم نگه داشته شود.

انواع عرق سوز شدن کودک

انواع عرق سوختگی کودک بستگی به میزان عمق مجراهای عرق بسته شده دارد و براساس آن دسته بندی می شود که نشانه های هر مدل آن فرق دارد. در ادامه به موارد مختلفی از انواع عرق سوز شدن کودک اشاره کرده ایم.

میلیاریا پوسچولوسا

برخی مواقع جوش های دارای مایع ناشی از عرق سوختگی میلیاریا روبرا دچار التهاب و چرکین شده که به آن پوسچول می گویند.

میلیاریا کریستالینا

ضعیف ترین نوع عرق سوختگی در مجراهای عرق درون قسمت سطحی پوست اثر می گذارد. این مدل عرق سوختگی با برآمدگی های پر از مایع و یا پاپول هایی که خیلی راحت پاره می شوند شناسایی می شوند.

میلیاریا پروفوندا

این نوع عرق سوزی کمتر رخ داده و بر روی لایه عمقی پوست اثر می گذارد. عرق تجمع یافته از غده های عرق به درون پوست راه پیدا کرده و موجب ایجاد زائده های قرمز رنگی می گردد که شباهت زیادی به دانه هایی که در هنگام مور مور شدن پوست ظاهر شده دارند.

میلیاریا روبرا

این نوع از عرق سوختگی در لایه های زیرین و عمیق پوست رخ داده و برخی مواقع گرمی دانه نامبرده می شود. نشانه های این مدل عرق سوختگی برآمدگی های قرمز رنگ با خارش و یا احساس سوزش در محل صدمه دیده می باشد.

راهکارهای رفع و درمان عرق سوختگی نوزاد

شما می توانید با اجرای چند ترفند ساده این مشکل را به راحتی برطرف نمایید که در ادامه به شرح آن ها پرداخته ایم.

نفس کشیدن پوست نوزاد

برای این کار تا حد ممکن یک لباس آستین حلقه ای و گشاد به نوزاد بپوشانید و از زدن روغن های چرب کننده و لوسیون ها بویژه بر روی بخش های متورم خودداری نمایید. امکان دارد کودک شما حتی در هنگام خواب قسمت های عرق سوز شدن را بخاراند به منظور ممانعت از صدمه دیدن پوست حساس کودکتان در صورتی که نوزاد است از دستکش های مختص نوزادی استفاده نمایید و اگر شیرخواره و یا کودک می باشد سعی کنید ناخن های او را کوتاه نمایید.

خنک نگه داشتن بدن نوزاد

سعی کنید لباس های تن کودک خود را کم کنید و او را به یک محیط خنک با هوای معتدل و مناسب ببرید. در صورتی که خارج از منزل می باشید او را در زیر سایه قرار دهید. با کمک آب خنک عرق و روغن های موجود بر روی پوست را کاملا پاک نمایید چرا که به هر اندازه مجراهای غدد عرق موجود در پوست باز باشند امکان وخیم شدن حالت ایجاد شده کم می شود. می توانید پارچه ای را خیس کرده و به منظور این کار استفاده نمایید.

بکار بردن داروهای ضد خارش

داروهایی همچون کالامین، منتول و یا داروهای دارای کافور قادر می باشند به منظور برطرف کردن خارش پوست موثر باشند. همینطور کرم های استروئیدی موضعی نیز در این رابطه بسیار تاثیرگذار می باشند. از جمله نکات مهمی که باید به آن توجه داشت این است که باید از محصولات دارای روغن با احتیاط استفاده گردد چرا که این محصولات امکان دارد وضعیت بسته شدن منافذ غدد عرق را بدتر کرده و در نهایت شرایط ایجاد تاول ها را تشدید کند.

ترکیب پودر تالک

این پودر حاوی ترکیباتی مانند لابیلین و تریکلوزان بوده و آنتی باکتریالی می باشد که می توان از آن به منظور ممانعت از بروز عفونت استفاده نمود. این پودر بر روی پوست قرار داده شده و در نتیجه باکتری هایی که بر روی سطح روتختی وجود دارند را حذف کرده و در نهایت فضایی کاملا خشک برای التیام عفونت های پوستی ایجاد می کند.

استفاده از پمادهای درمان عرق سوختگی زیر نظر پزشک

در صورتی که با وجود راهکارهای گفته شده این وضعیت پس از گذشت ۲ الی ۳ هفته بهبود پیدا نکرد می توانید به منظور کنترل کردن و درمان آن به متخصص اطفال مراجعه نموده و با تجویز او از این نوع پمادهای موضعی استفاده نمایید.

در این مطلب دلایل و عوامل عرق سوز شدن نوزاد و راه های رفع و درمان این عارضه را به طور کامل شرح دادیم که امیدواریم برایتان مفید و سودمند بوده باشد و از آن بهره مند شده باشید.

راضی بودید؟

مدیر مجموعه

امیدوارم بتوانیم بهترین مقالات و مجله پزشکی را برای شما فراهم کرده باشیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا