زیبایی

پاک کردن تاتو با لیزر

پاک کردن تاتو

پاک کردن تاتو با لیزر یکی از اقدامات شایسته ای است که امروزه به کمک افرادی آمده که از انجام این کار پشیمان شده و قصد پاک کردن آن را از روی پوست خود دارند.
در حقیقت شاید در وهله اول تاتو زیبایی خاصی به پوست شما بخشیده اما با گذشت یک زمان این نقش و نگارها نیز مانند دیگر کارهای زیبایی عادی و یکنواخت به نظر می رسد.

پاک کردن خالکوبی

وسوسه حک و ایجاد نقش و نگارهایی فریبنده و زیبا بر روی پوست خود با کمک تاتو ممکن است که توجه هر شخصی را به سوی انجام این کار جلب نماید؛ خصوصا امروزه تمایل به تاتو در بین جوانان بسیار رایج شده اما سوال اینجاست که در صورت پشیمانی و خسته شدن آیا راهکاری برای پاک کردن آن وجود دارد یا خیر؟
تاتو در عین زیبایی وسوسه انگیز و فریبنده خود در برخی از مواقع همراه با عوارض و خطرات جانبی بوده و احتمال ابتلای شخص به عفونت، حساسیت و یا انتقال بیماری های زیادی نظیر ایدز وجود دارد.

لیزر

بر همین اساس لیزر از جمله راهکارهای پیش رو برای افرادی است که بنا بر هر دلیلی قصد پاک کردن تاتوی خود را داشته و باید بدانید برخلاف حک نقش و نگار، پاک کردن آن کاری آسان به نظر نمی رسد.
در گذشته جراحی تنها راهکار ممکن برای پاک کردن تاتو به شمار می آمد اما امروزه پاک کردن تاتو با لیزر تا حد بسیار کمی می تواند در انجام این کار موثر واقع شده و روشی غیر تهاجمی و ایمن تر از جراحی محسوب می شود.

لیزر چگونه باعث پاک شدن تاتو و خالکوبی می شود؟

یکی از شیوه های رایج و کاربردی به منظور پاک کردن تاتو و خالکوبی های حک شده بر روی قسمت های مختلف پوست بدن لیزر می باشد که هر یک از شاخص های آن نظیر طول موج، پهنای پالس، جریان و قطر دسته پرتو را می توان به منظور حداقل آسیب گرمایی به بافت های پوست تنظیم کرد.
بهتر است بدانید که پاک کردن تاتو با لیزر تا حدی دردناک بوده اما در مقایسه با دیگر شیوه ها و راهکارهای ممکن برای پاک کردن تاتو کم تهاجم تر و با سرعت بیشتری انجام می گیرد.
همچنین بنا بر وسعت ناحیه که تاتو یا خالکوبی بر روی آن حک شده برای انجام این کار نیاز به بی حسی وجود دارد.

آیا بعد از لیزر تاتو به طور کامل پاک می شود ؟

نتایج حاصل از لیزر درمانی برای پاک کردن تاتو و خالکوبی بر حسب تراکم جوهر و نوع آن بعد از حدود یک ماه نمایان خواهد شد و با توجه به وسعت و تعداد جلسات درمانی ممکن است که هر شخص در برابر تغییرات حاصل از انجام این کار کمی نگران به نظر برسد.
بنابراین بهتر است که در جهت محو شدن تاتو قبل از هر چیز فرد را در جریان اتفاقات پیش رو گذاشته و با افزایش تعداد جلسات به منظور برداشتن مداوم جوهر رنگ خالکوبی این تغییرات بیشتر خود را نشان خواهند داد.

بهتر است که بدانید هیچ تعریف مشخص و صد در صدی از محو شدن محل خالکوبی بعد از پاک کردن آن با لیزر وجود نداشته و احتمال تشخیص آن در بهترین حالت برای افراد ناظر در فاصله 2-4 فوتی امکان پذیر است.
همچنین در برخی از افراد به دلیل تغییرات پیگمانتاسیون پوست و حساسیت ها ممکن است که موضع خالکوبی بعد از محو آن مشخص باشد.

 آشنایی با انواع دستگاه لیزر برای پاک کردن تاتو

امروزه از دستگاه های متنوعی برای پاک کردن تاتو استفاده می شود که هر یک از آنها از مشخصات و کاربرد مختص خود برخوردار بوده و از جمله آنها می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • لیزر (Q-Switched ND:YAG) مناسب برای پاک کردن تاتوهایی با رنگدانه قرمز
  • لیزر فراکشنال CO2
  • لیزر  Q-Switched Rubby
  • دستگاه آر اف جراحی یا پلاسما برای پاک کردن تاتو در مقیاس کوچک
  • دستگاه لیزر اربیوم یاگ
  • دستگاه لیزر پیکو شور

 نکات قبل از پاک کردن تاتو با لیزر

  •  پاسخ مثبت رنگ های تیره و پررنگ برای نتیجه مطلوب در خصوص پاک کردن تاتو با لیزر برخلاف رنگ قرمز
  •  تغییر رنگ برخی از رنگ ها به هنگام پاک کردن تاتو
  •  پاسخ نامطلوب و همراه با مشکلات برای پاک کردن تاتو با لیزر در  افرادی با پوست تیره نسبت به پوست روشن
  • پاک کردن تاتو با لیزر در چندین جلسه متعدد با توجه به وسعت و نوع رنگدانه های بکار گرفته شده در خالکوبی
  •  استفاده از انواع دستگاه لیزر با طول موج متفاوت برای پاک کردن رنگدانه های موجود در عمق پوست
  •  راحت پاک شدن خالکوبی های سطحی و قدیمی نسبت به تاتوهایی با رنگ حرفه ای
  • ایجاد زخم و جای لک بر روی پوست بدن شخص در صورت پاک کردن تاتو در یک جلسه
راضی بودید؟

مدیر مجموعه

امیدوارم بتوانیم بهترین مقالات و مجله پزشکی را برای شما فراهم کرده باشیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا