روان درمانی

باتنا در مذاکره چیست؟ از باتنا استفاده کنیم یا نه؟

باتنا در مذاکره یکی از محور های بسیار مهم در پیشبرد کار ها می باشد و افرادی که با آن آشنا هستند بیش تر از دیگران موفق هستند و می تواند موقعیت های مختلف را به نفع خود تغییر دهند.

همه چیز درباره باتنا در مذاکره

این تکنیک یکی از تکنیک هایی می باشد که هر مذاکره کننده موفقی می تواند آن را انجام دهد و قبل از این که مذاکره ای آغاز شود باید گزینه های مناسب را بررسی کند تا بتواند به موقع پیشنهاد های خوب دهد و دیگران را راضی کند. در واقع این تکنیک همان چانه زدن می باشد که فرد برای هر وضعیت نامطلوبی که ایجاد می شود راه حلی دارد و می تواند هر توافقی را آن طور که دوست دارد پیش ببرد. اگر از این روش استفاده کنید مطمئنا می توانید به بالا بردن اعتماد به نفس خود و اطرافیانتان کمک کنید. در واقع این روش به شما کمک های بسیار زیادی می کند و می توانید معاملات بسیاری را به صورت توافقی برد _ برد به سر انجام رسانید. این کلمه جدید نیست و از گذشته های دور مورد استفاده افراد بوده است و شما نیز اکنون می توانید با استفاده از آن تمامی موقعیت های خوب را برای خود و کارتان جذب کنید. در واقع باتنا معنای یکی از ضرب المثل های ایرانی می باشد که بیان می کند هرگز نباید تخم مرغ های خود را درون یک سبد بگذارید. این مفهوم برای توافقات و معاملات بسیاری کاربرد دارد و اگر شما نتوانید جایگزین داشته باشید هرگز معامله ای به نفع شما انجام نمی گیرد.

از باتنا استفاده کنیم یا نه؟

قدرتی که باتنا در اختیار شما قرار می دهد بسیار زیاد است و شما می توانید در هر معامله ای از اهرم های فشاری استفاده کرده و وضعیت را به نفع خود تغییر دهید. در واقع این مفهوم شرایطی را برای شما بوجود می آورد که یا به معامله مطلوب می رسید و یا به سراغ نقشه بعدی خود می روید و باز هم به معامله مطلوبی خواهید رسید. در نظر داشته باشید که برای باتنا در مذاکره باید آمادگی و برنامه ریزی خود را گسترش دهید و این مفهوم چیزی نیست که از قبل برای آن آماده باشید زیرا همیشه موقعیت ها آنطور که ما می خواهیم پیش نمی رود.

طراحی باتنا

یادتان باشد که برای موفقیت در معاملات باید باتنای خود را بسازید. در واقع ابتدا باید بررسی کنید که از این معامله ها جه می خواهید و جوانب را در نظر بگیرید. یادتان باشد که از هیچ گزینه ای نگذرید و همه آن ها را بررسی کنید. بعد از بررسی های انجام شده چندین گزینه می تواند به عنوان بهترین گزینه ها انتخاب شوند.
رمز موفقیت
اگر دوست دارید در هر مذاکره ای برنده شما باشید باید بتوانید تمامی فرایند مذاکره ها را بررسی کنید و کامل ترین تصویر آن را در ذهن داشته باشید تا بتوانید با تغییر شرایط به حفظ خونسردی  پرداخته و گزینه های دیگری را ارائه دهید.

موارد مهم مورد بررسی

برخی از مواردی وجود دارد که شما می توانید قبل از هر مذاکره ای آن ها را بررسی کنید و در صورتی که می توانید از پس آن ها بر بیایید به مذاکره بپردازید. این موارد عبارت اند از :

هزینه های توافقی
امکان پذیر بودن مسئله و معامله
منفعت های معاملات برای شما
عاقبت های هر معامله

تقویت باتنا

باتنا در مذاکره یکی از روش هایی می باشد که شما به طرف مقابل خود فشار می آورید و آن ها نیز به راحتی معامله ای را می پذیرند که به نفع شما است. در ادامه روش های تقویت این مفهوم را برایتان بیان می کنیم.
خلاقیت
داشتن خلاقیت به شما کمک می کند تا تا بتوانید با چانه زدن به هر چیزی که می خواهید برسید. در واقع این کار باعث می شود شما در یک جلسه مذاکره یک طوفان فکری برپا کنید و دیگران را وسوسه کنید تا معماله ای را انجام دهند که به نفع شما می باشد.

استفاده از متخصصان

گاها لازم است تا از متخصصان استفاده کرده و آن ها را برای تجزیه و تحلیل فرا بخوانید. سعی کنید در این روش از متخصصانی استفاده کنید که بی طرف هستند و می توانند موقعیت را به خوبی شفاف سازی کنند.
منبع : آرگا

برچسب :

منبع : arga-mag.com

راضی بودید؟

مدیر مجموعه

امیدوارم بتوانیم بهترین مقالات و مجله پزشکی را برای شما فراهم کرده باشیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا