تربیت کودک

علائم کنده شدن جفت در بارداری چیست؟ (دکولمان جفت)

کنده شدن جفت در بارداری

یکی از مشکلاتی که امکان دارد در دوران حاملگی بوجود آید جدا شدن جفت می باشد که در این نوع عارضه جفت خیلی زودتر از زمان تعیین شده زایمان از جداره رحم جدا می گردد و در صورتی که در زمان مناسب تشخیص و درمان نشود باعث به خطر افتادن سلامتی مادر و جنین می شود.

نحوه تشخیص کنده شدن جفت در بارداری

جفت در واقع عضوی می باشد که وظیفه رساندن اکسیژن و مواد مغذی را به جنین برعهده دارد و معمولا در بخش بالایی رحم قرار گرفته و در وضعیت نرمال بعد از اتمام زایمان از دیواره رحم جدا می گردد اما برخی مواقع به دلایل مختلفی امکان دارد عارضه ای همچون کنده شدن جفت در بارداری ایجاد شود که مهم ترین نشانه آن خونریزی قسمت واژینال است.

به عبارت دیگر جفت ساختاری می باشد که در زمان حاملگی داخل رحم رشد و تکامل می یابد و در تامین تغذیه جنین نقش مهمی را ایفا می کند. در صورتی که جفت قبل از به دنیا آمدن نوزاد و آماده بودن آن برای تولد به صورت جزئی و یا کلی از رحم جدا گردد سب ایجاد دکولمان شده که این عارضه جنین را از دریافت مواد موردنیازش محروم ساخته و خونریزی شدیدی را به دنبال دارد که اغلب در سه ماهه سوم بارداری رخ می دهد و مشکلات مختلفی از قبیل زایمان زودهنگام، تولد نوزاد مرده و اختلال در رشد و نمو جنین را به همراه دارد.

نشانه های دکولمان جفت

  • خونریزی خفیف در قسمت واژینال که قطع شده و مجددا شروع می شود که البته در ۲۰ درصد موارد خونریزی دیده نمی شود.
  • احساس کمردرد
  • درد شکمی و سفتی در ناحیه شکم
  • ایجاد تندرنس رحم که در این رابطه درد در یک قسمت از رحم در هنگام فشار آوردن به آن محل ایجاد می شود.
  •  اختلالات و مشکلات قلب جنین
  • بروز انقباضات سریع
  • کم شدن میزان مایع آمنیوتیک
  • کند شدن رشد و نمو جنین

عوامل مهم و تاثیرگذار در جدا شدن جفت

در رابطه با این موضوع می توان گفت عوامل مشخصی که باعث جدایی جفت شده به درستی معین نشده اند ولی با این حال بروز این مشکل در مادرانی که دارای موارد خاصی می باشند بیشتر و رایج تر است. در ادامه به معرفی این موارد مهم پرداخته ایم.

  1. پاره شدن کیسه آب قبل از زمان معین شده داشته باشد.
  2. کسانی که مشروبات الکلی و مواد مخدر، قلیان و آمفتامین مصرف می کنند.
  3. دارای فشار خون بارداری یا پره اکلامپسی و فشار خون مزمن باشند.
  4. مشکلات انعقاد خون دارند.
  5. دارای مشکلات رحم یا فیبروئید هستند به ویژه اگر یک فیبروئید در قسمت پشت مکانی  باشد که جفت به آن اتصال داشته باشد.
  6. در بارداری قبلی عارضه کنده شدن جفت را تجربه کرده باشند.
  7. تعداد فرزندان بیشتری داشته یا سن بالایی دارند چرا که این عارضه با بالا رفتن سن افزایش می یابد.
  8. در دوران بارداری قبلی با خونریزی رو به رو شده باشند.
  9. میزان حجم مایع آمنیوتیک در آن ها زیاد می باشد که به بروز این مشکل پلی هیدرآمنیوس می گویند.
  10. افرادی که چندقلو حامله می باشند، جدا شدن جفت بلافاصله پس از به دنیا آمدن اولین کودک اتفاقی عادی می باشد.
  11. همه کسانی که دچار صدمات شدید و یا تصادف شده اند به ویژه در اثر سانحه رانندگی قسمت های مختلف بدنشان همچون شکم دچار ضربه شده و یا صدمات دیگری به شکم آن ها در اثر عوامل مختلف وارد شده است.

خطرات ناشی از بروز دکولمان جفت

کنده شدن قسمت کوچکی از جفت با پیامدهای زیادی همراه خواهد بود، بدین صورت اگر بخش بزرگی از جفت و یا کل آن از رحم مادر کنده شود مادر و نوزاد در خطر صدمات جدی قرار خواهند گرفت. در ادامه به معرفی انواع خطراتی که سلامتی مادر را به مخاطره می اندازد پرداخته ایم.

  • ترس و شوک به خاطر از دست رفتن بیش از اندازه خون
  • احتیاج داشتن به انتقال خون
  • اورژانسی و خطرناک بودن این اتفاق و نیاز به بستری در بیمارستان
  • مشکلات کلیوی شدید یا اندام های دیگر به دلیل از دست دادن خون زیاد
  • بروز اختلال در عمل انعقاد خون
  • نیاز خیلی کم به هیسترکتومی در صورت غیر قابل کنترل بودن خونریزی

درمان دکولمان جفت

متصل شدن دوباره جفت به جداره رحم غیرممکن می باشد. به عبارت کلی روش های درمان بر مبنای مقدار جدا شدن جفت، مکان جدا شدن و سن حاملگی انجام می گیرد که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد.

جنین هنوز به میزان کافی تکامل نیافته باشد

در صورتی که دکولمان کم باشد تپش قلب جنین عادی می باشد و هنوز زودتر از زمان تولد جنین است که امکان دارد مادر در بیمارستان بستری گردد. در صورتی که خونریزی قطع شود و وضعیت جنین عادی باشد. مادر می تواند در خانه نیز به استراحت بپردازد. در بعضی اوقات امکان دارد دارویی به منظور تکامل زودتر ریه ها بکار برده شود و عمل وضع حمل زودتر صورت گیرد. در مواقعی که دکولمان شدت داشته باشد حدودا ۱۵ درصد موجب مرگ جنین می شود.

جنین حدودا به تکامل کامل رسیده باشد

وقتی که جنین به طور کامل رشد کرده باشد و این عارضه خفیف باشد عمل وضع حمل طبیعی می تواند با بررسی دقیق انجام گیرد. در صورتی که دکولمان پیشرفته باشد و یا وضعیت سلامت مادر و جنین در معرض خطر باشد بلافاصله عمل سزارین انجام می گیرد. در صورتی که خونریزی شدت داشته باشد مادر احتیاج به تزریق خون دارد.

با وجود این که راهکاری برای پیشگیری از ایجاد دکولمان جفت وجود ندارد ولی می توان با پرهیز از استعمال سیگار، قلیان و مصرف الکل درصد بروز آن را به حداقل رساند. برخی مواقع دلیل ایجاد این حادثه نارسایی رحمی مادر می باشد. در صورتی که قبلا تجربه دکولمان جفت داشتید حتما به پزشک خود اطلاع رسانی نمایید تا مراقبت های ویژه از شما انجام گیرد. شاید با انجام نکات و روش های مخصوص بتوان از ایجاد این عارضه جلوگیری نمود.

راضی بودید؟

مدیر مجموعه

امیدوارم بتوانیم بهترین مقالات و مجله پزشکی را برای شما فراهم کرده باشیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا