روان درمانی

افسردگی بعد از فارغ التحصیلی و نحوه مقابله با آن

افسردگی بعد از دانشگاه

یکی از انواع افسردگی در میان جوانان افسردگی بعد از دانشگاه است بسیاری از افراد بعد از دوران دانشگاه تصور می کنند که تنها هستند این احساس تنهایی می تواند نوعی خلا در آن ها ایجاد کند این تجربه ممکن است از سوی افراد زیادی اتفاق افتاده باشد علت این امر نیز می تواند متفاوت باشد.

برخی از دانشجویان با تمام کردن دوران دانشگاه و وارد شدن به مرحله دیگر از زندگی احساس تنهایی دارند آن ها فرض می کنند که دیگر هیچ فایده ای ندارند و زندگی آن ها به پایان رسیده است تجربه تلخ جدا شدن از دوستان و دور شدن از زندگی دانشجویی نیز می تواند از دیگر علت های بروز این امر باشد.

شرایط پیش رو بعد از تحصیل

شرایطی که بعد از تمام کردن تحصیلات پیش رو فرد است به نوع دیگری می تواند تاثیرگذار و تعیین کننده باشد این افراد با بازگشت به خانه مجبور هستند جویای کار شوند از سویی ممکن است مانند همیشه سرخوشی اولیه خود را نداشته باشند و با گرفتن مدرک تحصیلی دیگر نمی دانند که چه کاری باید انجام دهند همین عوامل موجب افسردگی بعد از فارغ التحصیلی در  فرد می شود.

علت های افسردگی بعد از فارغ التحصیلی

بعد از دوران دانشجویی تجربه های جدیدی را کسب می کنید و شرایط زندگی شما تغییر خواهد کرد افرادی می توانند با این شرایط همراه شوند که سعی کنند با آن کنار بیایند بهتر است با شرایطی که بعد از زندگی دانشجویی دارید کنار بیایید هر کسی شیوه خاصی برای کنار آمدن با زندگی خود در این دوره دارد تغییرات بزرگی که در این دوران رخ می دهد بسیار با اهمیت است و از سویی نحوه زندگی در این دوران نیز مهم می باشد. چطور می توانیم مدیریت استرس کنیم در این مقاله به تکنیک های مدیریت در این زمینه اشاره می کنیم.

ترس از آینده

یکی از علت های اصلی افسردگی دانشجویان ترس از آینده است بسیاری از این افراد نمی دانند که در آینده چه مسیری را باید انتخاب کنند و یا چه اتفاقاتی در آینده در انتظار آن ها است بنابراین ترک کردن دانشگاه چالش ها و سوالات زیادی را در ذهن فرد ایجاد می کند بسیاری از افراد احساس خود را در این دوران اینگونه توصیف می کنند که حس گم شدگی دارند آن ها مدام از خودشان از خودشان می پرسند که چه کاری باید انجام دهند؟ ترس افراد از اینکه نمی دانند قدم بعدی آن ها چیست بسیار زیاد است فشارهای مالی، و علاقه به استقلال موجب می شود تا این افراد تنش ها و اضطراب زیادی را تجربه کنند. ناامیدی نیز یکی دیگر از علت های افسردگی در این افراد می باشد بنابراین باید به علت های افسردگی بعد از فارغ التحصیلی توجه کنید.

مقایسه کردن با دیگران

افرادی که فارغ التحصیل می شوند اغلب خودشان را با دیگران مقایسه می کنند این مقایسه کردن موجب پایین آمدن سطح اعتماد به نفس آن ها می شود به ویژه در دنیای مجازی امروزه که با بالا رفتن میزان استفاده از فضای مجازی این مقایسه ها بیشتر می شود. اگر فکر می کنید تمام هم رده های شما وضعیت خوبی دارند ممکن است در اشتباه باشید زیرا در فضای مجازی تنها ظاهر زندگی افراد است که آرام است بنابراین باید فقط به زندگی خودتان توجه داشته باشید و بر روی زندزگی خودتان تمرکز کنید.

  • تغییرات در زندگی
  • احساس تنهایی
  • ناامیدی
  • عدم حمایت خانواده
  • دوری از دوستان و زندگی دانشجویی

چه راه هایی برای مقابله با این افسردگی وجود دارد؟

راه های مختلفی برای درمان افسردگی بعد از فارغ التحصیلی وجود دارد ابتدا بهتر است بدانید که افسردگی دارای سطوح مختلفی است افسردگی خفیف، شدید و متوسط نمونه های مختلفی از افسردگی در این دسته از افراد است کارهایی که در زیر اشاره می کنیم تکنیک های موثری برای مقابله با این مشکلات و این نواع از افسردگی می باشند که به آن ها اشاره می کنیم.

فردی فعال باشید

به محض فارغ النحصیل شدن نباید زندگی روزمره خود را ترک کنید و از آن کناره گیری کنید بسیاری از افراد در خانه می نشینند و گذر زمان را تماشا می کنن در صورتی که می توانند از این زمان ها به بهترین شکل ممکن استفاده کنند عادت کنید که در خانه نمانید و فعالیت های اجتماعی مفید داشته باشید. پیاده روی کردن و باشگاه رفتن از مهم ترین فعالیت هایی هستند که می تواند به شما انرژی دهند.

زندگی اجتماعی خود را گسترش دهید

زمانی که از دوستان خود جدا می شوید و هنوز به کاری مشغول نشده اید نباید از محیط های اجتماعی دور شوید سعی کنید جمع های دوستانه داشته باشید گروه های دوستانه که دارای فعالیت های اجتماعی هستند بسیار نقش مهمی در زندگی افراد خواهند داشت. قرنطینه کردن خود در خانه و انزوا می تواند شما را از گروه های دوستانه دور کند ممکن است فعالیت های شما مختل شود و دوستان خود را کمتر ملاقات کنید بنابراین باید به این موارد توجه داشته باشید.

یافتن شغل مناسب

شغل مناسب نیز می تواند نقش مهمی در دوری شما از انزوا داشته باشد بنابراین بهتر است شغل مناسبی پیدا کنید و در شغل مناسب فعالیت داشته باشد بسیاری از افراد استرس زیادی برای یافتن مسیر شغلی خود تحمل می کنند این استرس موجب می شود تا فرد دچار استرس شود. بی انگیزه شدن فرد در پی یافتن شغل موجب می شود تا فرد دیگر تلاش خود را برای یافتن شغل کم کند افراد ممکن است در مصاحبه های شغلی ناامید شوند و این موضوع در سطح اعتماد به نفس آن تاثیر زیادی خواهد داشت.

برنامه ریزی

افسردگی بعد از فارع التحصیلی با برنامه ریزی کردن قابل کنترل است برنامه ریزی می تواند به زندگی شما نظم دهد و موجب کاهش استرس می شود تکنیک های موثر برنامه ریزی در این زمینه موثر هستند. کاهش اضطراب با این موارد بسیار مفید و موثر می باشد.

  • به دنبال کشف مسائل جدید در زندگی باشید.
  • رزومه ای برای خود تهیه کنید.
  • مهارت های مصاحبه را بیاموزید.
  • دروه های کارآموزی را شرکت کنید.

این تکنیک ها از اهمیت زیادی برخوردار هستند و می توانند در کنترل افسردگی شما نقش زیادی داشته باشند شما بعد از خارج شدن از دانشگاه باید روحیه خودتان را حفظ کنید و فعالیت های مفید و موثر را فراموش نکنید.

5/5 - (1 امتیاز)

مدیر مجموعه

امیدوارم بتوانیم بهترین مقالات و مجله پزشکی را برای شما فراهم کرده باشیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا