روان درمانی

نادیده گرفتن احساسات چه عواقبی به دنبال دارد؟

بسیار از منشا رفتارهای انسان ریشه در کودکی آن ها دارد. برخی از رفتارهای در بزرگسالی حاکی از آن هستند که در کودکی احساست و عواطف شما مورد توجه دیگران قرار نگرفته است و تاثیرات این رفتار تا بزرگسالی همراه شما خواهد بود. نادیده گرفتن احساسات آسیب های روحی و روانی زیادی را در پی دارد. این آسیب ها شامل اعتماد به نفس پایین، عصبی بودن و افسرده شدن می شود.

تاثیرات نادیده گرفتن احساسات

توجه نکردن به احساسات و عواطف تاثیراتی را به دنبال دارد که قصد داریم به تک تک آن ها اشاره کنیم. اگر شما این موارد را تجربه کرده اید، نشان دهنده این است که عواطف شما در کودکی نادیده گرفته شده است.

  • ضعف در اعتماد به نفس

یکی از اصلی ترین دلایل عدم اعتماد به نفس این است که نادیده عواطف و احساسات شما در بچگی نادیده گرفته شده است. یا حس کردید برای والدین خود ارزش ندارید. نداشتن اعتماد به نفس تاثیر منفی زیادی در زندگی شما می گذارد و باعث ایجاد مشکلاتی در شما می شود. بهتر است برای از بین بردن این احساس تلاش کنید.

  • احساس خستگی و بیهودگی

احساس خستگی و بیهودگی دلایل جسمی ندارد. این حس بیشتر از روح و روان آدمی سرچشمه می گیرید. این مشکل می تواند ریشه در کودکی شما داشته باشد و به علت توجه نکردن به عواطف تان باشد. به دلیلی ندیده گرفتن عواطف برای اینکه آسیبی به شما نرسد از ابراز احساسات خود جلوگیری کردید و اینکار باعث می شود که در برابر اتفاقاتی که در اطرافتان رخ می دهد بی تفاوت باشید و حس بیهودگی داشته باشید.

  • کمک دیگران را نمی پذیرید

به دلیل اینکه در کودکی خود احساس شما مورد متوجه قرار نگرفته است و هنگام کمک خواستن از دیگران، آنها شما را حمایت نکردند، این احساس در شما به وجود آمده است که فقط خودتان را دارید و به هیچ کسی متکی نیستید. به همین علت کمک دیگران را رد می کنید.

  • کمال گرا هستید

اگر در کودکی خود به لحاظ احساسی نادیده گرفته شده اید، ممکن است که همیشه برای جلب توجه دیگران تلاش کنید تا از دیدگاه دیگران بهترین باشید و دیگران شما را ببینیند. این احساس ممکن است برای شما مشکلاتی را به وجود بیاورد.

  • احساس گم کردن چیزی

یکی از عواملی که ریشه در ندیده گرفتن عواطف در کودکی دارد این است که شما در درون خود احساس کمبود دارید و احساس می کنید چیزی را گم کرده اید.

راهکارهای موثر در درمان

حس ندیده شدن بسیار آزار دهنده و دردناک می باشد. اگر این احساس را دارید باید دیدگاه و افکار خود را کنترل و کمی تغییر بدهید. در ادامه مطلب چند راه کار برای کنترل این احساس بیان می کنیم.

منتظر تایید دیگران نباشید

برای انجام دادن هر کاری هرگز منتظر تایید از سوی دیگران نباشید. هیچ وقت همه ی افراد با انجام دادن کار های شما موافق نیستند ممکن است برخی با شما هم سو و موافق و بقیه ی دیگر مخالف آن باشند. پس برای اینکه زندگی شادی داشته باشید به دنبال تایید دیگران نباشید.

برای شاد بودن رفتاری مستقل داشته باشید

شما برای اینکه زندگی شاد و خوشحالی را داشته باشید نیاز به هیچ فرد دیگری ندارید. پس سعی کنید  دلیل حال خوب و شاد زیستن خود را به دیگران گره نزنید. درست است که با افرادی شادی مشترکی دارید، اما بدانید که آنها کامل کننده شادی شما هستند. باید خودتان یاد بگیرید برای خود شاد و خوشحال باشید.

دلیل نادیده گرفته شدن را جویا شوید

اگر فکر می کنید، نادیده گرفتن احساسات توسط یک فرد می باشد با ذهنی باز به دنبال دلایل آن بگردید. زیرا ممکن است کسی که شما را نادیده می گیرد آنقدر درگیر و غرق مشکلات خودش بوده است که هدفمند این کار را انجام نداده است و این رفتار با شخص شما کاملا بی ارتباط باشد.
ولی اگر تصور شما این است که فردی عمدا شما را نادیده می گیرد،بهتر است مستقیما دلیل آن را از خودش بپرسید. از او دوستانه و با آرامش دلیل رفتارش را بپرسید.
منبع : آرگا

برچسب :

4.4/5 - (12 امتیاز)

مدیر مجموعه

امیدوارم بتوانیم بهترین مقالات و مجله پزشکی را برای شما فراهم کرده باشیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا