تربیت کودک

راهنمای انتخاب ضد آفتاب برای کودکان

کرم ضد آفتاب برای کودکان

پوست کودکان در برابر اشعه های خورشید بسیار حساس بوده و غالب آسیب های پوستی ناشی از این موضوع در افراد پیش از سن ۲۰ سالگی رخ می دهد. از این رو با انتخاب یک ضد آفتاب مناسب برای کودکان می توان از پوست آنها محافظت کرد.

راهنمای کامل و جامع انتخاب ضد آفتاب برای کودکان

حتما از آثار زیان بار اشعه های خورشید بویژه اشعه فرابنفش بر روی پوست بسیار شنیده اید و این که عدم محافظت پوست در برابر تابش خورشید می تواند موجب لک و چین و چروک پوست شده و حتی این عامل می تواند برخی سرطان های پوستی را سبب شود. در این بین باید گفت پوست کودکان در برابر تشعشعات خورشیدی بسیار حساس بوده و اغلب آسیب های پوستی ناشی از تابش نور خورشید در افراد از سنین کمتر از ۲۰ سالگی رخ می دهد.

احتمالا بی توجهی نسبت به پوست کودکان به خاطر کمتر قرار گرفتن آن ها در شرایط آفتابی روزهای گرم سال باشد ولی کودکان هم تحت هر شرایطی باید از تابش نور خورشید محافظت شوند چرا که علاوه بر مواردی همچون گرمازدگی پوست آنها بیشتر در معرض آسیب خورشیدی خواهد بود. به این ترتیب با انتخاب یک ضد آفتاب خوب می توان از پوست کودکان خود در برابر آسیب های ناشی از تابش مستقیم نور خورشید مانند لکه های پوستی، قرمزی پوست، چین و چروک در بزرگسالی و …. پیشگیری نمایید. باید برای کودکان از ۶ ماهگی به بعد بخصوص در فصل گرم سال که تابش خورشید عمودی است از کرم های ضد آفتاب مخصوص استفاده کرد و زیر این سن نیاز به ضد آفتاب ندارند چرا که ممکن است حساسیت پوستی ایجاد شود.

می توان گفت استفاده از ضد آفتاب مخصوص کودکان گام نخست و ضروری والدین در محافظت از پوست این گروه سنی در برابر خورشید خواهد بود. حتی کودکان با پوست تیره هم در معرض آفتاب سوختگی خواهند بود و اگر محافظت پوست صورت نگیزد احتمال ابتلا به سرطان های پوستی در بزرگسالی افزایش می یابد.

ویژگی های ضد آفتاب مخصوص کودکان

ضد آفتاب مخصوص کودکان ضد آفتابی است که SPF (فاکتور حفاظت کننده در مقابل خورشید) آن ۳۰ یا بیشتر از آن باشد و بر روی آن عبارت «طیف گسترده» درج شده باشد ضمنا از پوست در مقابل تابش های UVA و UVB هم محافظت کند. قابل ذکر است ضد افتابی که روی آن عبارت ضد آب یا مقاوم در مقابل آب قید شده باشد بهترین و ماندگارترین پوشش را بخصوص در استخر و پارک فراهم می آورد. به عبارت دیگر از ویژگی های اصلی که باید یک ضد آفتاب داشته باشد SPF بالا و قابلیت محافظت زیاد در مقابل اشعه های UVA می باشد.

علاوه بر این موارد باید ترکیبات فعال موجود در ضد آفتاب نیز وارسی شود و حاوی اکسید زینک یا دی اکسید تیتانیوم هم باشد. این ترکیبات مهارکننده نور آفتاب و طیف گسترده می باشند و چنانچه پوست کودکی حساس باشد کمتر موجب تحریک پوستش می شود. استفاده از این ترکیبات نواحی حساس بدن مانند صورت هم بالامانع است.

در مجموع یک ضد آفتاب مناسب باید هر دو نوع اشعه فرابنفش خورشید را گرفته و در حقیقت طیف گسترده باشد. ضد آفتاب فیزیکی با انعکاس و پخش اشعه فرابنفش و ضد آفتاب شیمیایی با جذب اشعه فرابنفش به محافظت از پوست می پردازند. اگر درصد اکسید روی یا دی اکسید تیتانیوم ضد آفتاب ها زیاد باشد رنگ سفیدی را سبب می شوند که ظاهر خوبی ایجاد نمی کند. ضد آفتاب های شیمیایی هر یک توان جذب بخشی از اشعه فرابنفش خورشید را داشته و در مواردی گاهی التهابات پوستی را سبب می شوند از این رو توصیه می شود زنان باردار و کودکان از ضد آفتاب فیزیکی بهره بگیرند که spf بیشتر از ۳۰ داشته باشد و در برابر تعریق و آب مقاوم باشد. ضمنا به چرب یا خشک بودن پوست سازگاری داشته باشد.

استفاده از ضد آفتاب کودکان حتی در روزهای ابری

در روزهای ابری هم پوست در معرض اشعه فرابنفش خورشید قرار دارد از این رو استفاده از ضد آفتاب برای کودکان ضرورت پیدا می کند. در حالت مشابه مه و غبار هم نمی توانند مهارکننده اشعه مضر فرابنفش خورشید باشند به این ترتیب صرف نظر از آب و هوا در محیط بیرون ضد آفتاب را فراموش نکنید. قابل ذکر است شن و ماسه ، برف و بتن تا ۸۵ درصد منعکس کننده تابش فرابنفش خورشید بوده و می توانند پوست بدون محافظ را حتی در شرایط سایه بسوزانند.

سن استفاده از ضد آفتاب کودکان

پوست نوازدان حساس بوده و به سادگی مواد شیمیایی را جذب می کند از این رو استفاده از ضد آفتاب برای نوزادان زیر ۶ ماه توصیه نمی شود مگر این که فقط عنصر فعال آن اکسید زینک باشد و تنها نواحی کوچکی از پوست نوازد ضد آفتاب استفاده شود. برای محافظت پوست نوازد زیر ۶ ماه خود می توانید از کلاه های لبه دار و آفتاب گیر که صورت، گوش و گردن را پوشش می دهند بهره بگیرید و لباس های سبک وزن و آستین بلند به او بپوشانید. حتی الامکان استفاده از ضد آفتاب برای نوزاد زیر ۶ ماه پرهیز شود. قابل ذکر است طبق تحقیقات انجام شده بعضی مواد غذایی نظیر کارتنوئیدها و ویتامین سی موجود در سبزیجات و میوه ها و همچنین ویتامین e می تواند از پوست در برابر نور خورشید محافظت کند.

تفاوت ضد آفتاب کودکان و بزرگسالان

بین ضد آفتاب کودکان و بزرگسالان تفاوت چندانی وجود نداشته البته برخی ضد آفتاب ها با عنوان ضد آفتاب مخصوص کودکان یا بزرگسالان فروخته می شود با این حال میزان SPF و کیفیت هر دو یکسان است. این تفاوت به تمایل افراد به نوع خاصی از بو، بسته بندی و رنگ ربط دارد تا به تفاوت در اثربخشی هر یک از آن ها. به طور مثال برای بزرگسالان برخی ضد آفتاب ها جهت جذابیت بیشتر رنگی تولید می شوند.

زمان استفاده از کرم ضد آفتاب

درست است که اشعه خورشید یکی از راههای تامین ویتامین d برای بدن و درمان افسردگی می باشد ولی قرار گرفتن بیشتر از ۱۵ دقیقه زیر نور خورشید عوارض پوستی و مشکلاتی را مانند آفتاب سوختگی، کک و مک، چین و چروک، پیری زود رس ،کاهش کلاژن پوست و سرطان پوست را سبب می شود. البته برخی عقیده دارند نور مهتابی و لامپ هم می تواند مشکلات پوستی ایجاد کند از این رو بهترین راهکار بهره گیری از کرم های ضد آفتاب است تا از پوست در برابر تشعشعات محافظت کند.

برای بیان زمان استفاده از ضد آفتاب و این که چه مدت پیش از قرار گرفتن کودکان در مقابل خورشید باید روی پوست اعمال شود قابل ذکر است از آنجا که حدود ۳۰ دقیقه یا نیم ساعت طول می کشد تا ضد آفتاب جذب پوست گردد به این ترتیب پیش از ترک منزل آن را روی پوست کودک خود بمالید. ناگفته نماند حساسیت زیادی در میزان استفاده از ضد آفتاب به خرج ندهید چرا که لایه ظریفی از کرم ضد آفتاب هم روی پوست کودک قرار بگیرد برای محافظت در برابر اشعه فرابنفش خورشید کافی خواهد بود.

به این ترتیب استفاده از ضد آفتاب محدود به فصل خاصی نمی شود و در همه فصول سال ضروری است. و همانطور که اشاره شد معمولا در هوای ابری یا سرد تصور بر این است که نیازی نیست از کرم ضد آفتاب استفاده شود ولی بنا به گزارشات ارائه شده بیش از ۲۰ درصد افراد مبتلا به سرطان پوستی در امریکا تحت ماه های سرد به این مورد دچار شده اند.

بنیاد سرطان پوست امریکا توصیه نموده بزرگسالان حداقل ۳۰ گرم کرم ضد آفتاب برابر با پر شدن یک لیوان کوچک را روی پوست اعمال کنند ولی برای کودکان در حال رشد میزان معینی را اشاره نداشته و آن چه اهمیت دارد استفاده از آن نیم ساعت پیش از خروج کودک از منزل می باشد. همه قسمت های بدن کودک که در معرض تابش خورشید است مانند گوش، پشت زانو و دست ها، برآمدگی کف پا کاملا با ضد آفتاب آغشته شود تا پوست کودک برای جذب آفتاب زمان داشته باشد . حداقل هر دو ساعت یکبار ضد آفتاب را تجدید نماید. و اگر فرزند شما مشغول شنا یا بازی کنار ساحل است یا عرق کرده در فواصل کمتری این کار را انجام دهید.

منظور از SPF همانطور که اشاره شد فاکتور حفاظتی در برابر آفتاب می باشد که نشان دهنده اثر بخشی ضد آفتاب در جلوگیری از آفتاب سوختگی می باشد. جهت متوجه شدن اثر بخشی ضد آفتاب روی روی پوست کودکتان در مقابل آفتاب سوختگی باید عدد SPF را در تایمی که طول می کشد تا پوست کودک قرمز شود ضرب نمایید. مثلا اگر پوست کودکی در عرض ۱۰ دقیقه تحت آفتاب قرمز می شود با ضد آفتاب حاوی SPF15 می توان حدود ۱۵۰ دقیقه یا دو ساعت و نیم از آفتاب سوختگی جلوگیری کرد. البته این موضوع به میزان استفاده کافی از ضد آفتاب بستگی داشته و بر اساس محاسبه SPF با نور مصنوعی به جای نور طبیعی گزارش شده است.
انجمن متخصصین اطفال امریکا پیشنهاد دارند از ضد آفتاب حاوی SPF حداقل ۱۵ درصد که قادر است اشعه های UVB را به میزان ۹۳ درصد جذب نمایند برای کودکان بهره بگیرید. هرچه میزان SPF محصولی بیشتر باشد محافظت آن افزایش می یابد ولی این موضوع تحت شرایط خاصی صحت پیدا می کند.

نحوه استفاده از کرم ضد آفتاب

برای هر بار اسفاده حدود ۲ بند انگشت کرم ضد آفتاب را روی کل صورت اعمال کنید و مواظب باشید دور چشمان شما قرار نگیرد. حتما هر ۲ ساعت یکبار کرم را تجدید کنید. چنانچه قصد دارید به همراه ضد آفتاب از کرم دیگری هم استفاده کنید مانند یک مرطوب کننده باید ضد آفتاب را در پایان استفاده کنید. حدود ۲۰-۳۰ دقیقه پیش از خروج از منزل ضد آفتاب استفاده شود و زیر نور لامپهای مهتابی هم از این کرم بهره بگیرید. دقت کنید همه نواحی بدن مانند پشت گردن، شانه ها، گوش ها، دست و قفسه سینه که تحت نور خورشید قرار دارد را با ضد آفتاب بپوشانید. در ضمن لب ها نیز تحت تاثیر نور آفتاب قرار می گیرند از این رو از یک بالم لب حاوی spf بهره بگیرید.

شرایط استفاده از ضد آفتاب بزرگسالان برای کودکان

ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که آیا می توان از ضد آفتاب بزرگسالان برای کودکان نیز بهره گرفت در پاسخ باید گفت اگر ضد آفتاب مصرفی فاقد عطر و ترکیبات آلرژیک است و جهت پوست های حساس فرموله شده می توان از آن استفاده کرد ولی این امر به دقت بالایی نیاز دارد و باید مطمئن شد که محصول مورد استفاده حتما فاقد هر گونه ترکیب آلرژی زا، عطر و نگهدارنده های مضر است.

در ادامه اگر مایلید بدانید بزرگسالان هم می توانند از ضد آفتاب کودکان استفاده کنند قابل ذکر است بسته به نوع پوست فرد هم می تواند از آن بهره بگیرد و هم نباید از آن استفاده کند. با توجه به استفاده از ایمن ترین فیلترها در ضد آفتاب کودکان و اینکه تلاش می شود فاقد ترکیبات آلرژیک باشد ممکن است برای برخی پوست های بزرگسالان مناسب باشد. در حقیقت پاسخ هم آری است هم نه.

چون در کودکان فعالیت غدد چربی هنوز شروع نشده و تا بلوغ نیز آغاز نمی شود در ضد آفتاب مخصوص کودکان الزاما از ترکیبات کنترل کننده ترشح چربی پوست و غیر جوش زننده استفاده نمی شود از این رو ممکن است برای پوست های چرب این ضد آفتاب ها مناسب نبوده و سبب جوش، آکنه یا چرب شدن پوست هم بشود. در ضمن چنانچه پوست فرد بزرگسال بیش از حد خشک باشد و به ضد آفتاب تخصصی با ترکیبات مرطوب کننده موثر نیاز دارد، یا پوست به لک و تیرگی دچار است، یا چین و چروک در اثر بالا رفتن سن پیدا شده یا به خاطر تعریق زیاد به ضد آفتاب مقاوم به تعریق نیاز است توصیه می شود یکی از ضد آفتاب های مخصوص پوست خود را انتخاب و مصرف کند.

نکته بعدی ظاهر ضد آفتاب کودکان روی پوست می باشد و احتمالا توجه کمتری به این بخش می شود و برای ظاهر ناخوشایند اکسید زینک روی پوست کمتر حساسیت به خرج می دهند. ولی اگر پوستی خشک و حساس دارید و توانستید در بین ضد آفتاب های کودکان محصولی را بیابید که شما را از لحاظ ظاهر محصول روی پوست راضی کند از این رو استفاده از ضد آفتاب کودکان مانعی نخواهد داشت.

راضی بودید؟

مدیر مجموعه

امیدوارم بتوانیم بهترین مقالات و مجله پزشکی را برای شما فراهم کرده باشیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا