روان درمانی

سندرم ثروت ناگهانی

همانطور که می دانید هیچ حسی مانند لحظه رسیدن یک پول حجیم و غیر منتظره نیست و این شادی زمانی بیشتر می شود که مقادیر ۸ رقمی به بالا می شوند به عبارتی هر چه پول بیشتر می شود استرس در افراد هم بیشتر می شود که اغلب اوقات این مسئله را با عنوان سندرم ثروت ناگهانی نام گذاری می کنند.

آشنایی با سندرم ثروت ناگهانی

در واقع سندرم ثروت ناگهانی تنها یک بیماری روانی نیست بلکه واژه ای است که امروزه از سوی روان درمانگرانی ابداع شد که با بیمارانی که یکباره ثروتمند شده بودند، کار می کردند. گاهی اوقات ممکن است این افراد از طریقه های خاصی مانند بردن بلیط بخت آزمایی، سرمایه گذاری و دریافت ارث کلان ثروتمند شده باشند که در اغلب اوقات افراد با نشانه های بحران هویت روبه رو می شوند زیرا از سطحی پایین به یکباره جهش کرده و صاحب امتیازاتی شده اند.
بهتر است بدانید امروزه با توجه به نظر متخصصین اغلب افراد در رویاهای خود به تغییر زندگی با این امکان را به میلیون نفر در بانک خیال پردازی می کنند که در این رویاپردازی های بی ابر و روشن واقعیت آن دور از فانتزی ها برای یک دلیل ساده خواهد بود. در رویاها مردم همیشه از یاد می برند که اصلاح در اطراف نزدیک است.
بسیاری از مردم می توانند بر این وضعیت خود غلبه کنند و برای مقابله با تغیبرات شدید ناگهانی در رفتار عزیزان اقداماتی را انجام دهند زیرا انسان ها به نوبه خود از دیگران انتظار دارند. توجه داشته باشید که یک نفر اگر تا پیش از ثروتمند شدن در کنار دوستان یا بستگان خود خیلی دلسرد و پس از آن به زودی شروع به نشان دادن نیش خود می کنند گاهی اوقات از تعصب و غیرت هم شدید تر خواهد شد و می توان آن را سندرم ثروت ناگهانی خواند.

مراحل سندرم ثروت

توجه داشته باشی که بر اساس گفته استفان گلدبارت سندرم ثروت ناگهانی دارای چهار مرحه مجزا و کاربردی است که ادامه آن ها را به صورت کامل شرح داده ایم:

ماه عسل

مانند عاشقان پرشور، اغلب ثروتمندان ناگهانی احساس آسیب پذیری و قدرت می کنند و حتی بسیاری از آن ها بی فکر دهن را خود هدر می دهند و به خرید های بی بند و بار روی می آورند و سرمایه گذاری های خطرناکی انجام خواهند داد. دقت داشته باشید که این روند خطرناک ترین زمان تهدید به برشکستگی به همان اندازه ناگهانی غنی سازی است و در اینجا مهم است که گنج دریافت شده را به درستی دفع کنید و بتوانید از آن نهایت بهره را ببرید.

پذیرش وضعیت

توجه داشته باشید که در این مرحله میل به تعیین مرز ها با احساس شکست ناپذیری آمیخته می شود و خرید با احتیاط بیشتری انجام خواهد شد. همچنین اشتیاق برای خوشحال کردن همه آرام آرام از بین خواهد رفت و در روابط با محیط اطراف کمی بی اعتمادی ظاهر خواهد شد.

پیدا کردن خود

در این روند فرد می فهمد که در راس نردبان اجتماعی قرار دارند و در عین حال متوجه می شود که پول ارزش خودشان را تعیین نمی کند. بسیاری از نظر روانی از عزیران و دوستان خود احساس انزوا، گناه و ترس از دست دادن پول خود می کنند و در نهایت تصمیم به انتخاب درست خواهند گرفت.

تثبیت کننده

در این مرحله شخص به درک نهایی می رسد که وجود پول در زندگی به چه معناست و قصد دارد با آن چه کار کند. در این مرحله ممکن است شخصی به ماموریت های خیرخواهانه خود بیاندیشد و دیگری به فکر تفکرات بی موقع باشد. همانطور که می دانید بسیاری از ما سال ها است که در تلاش برای ثروتمند شدن هستیم اما اگر این اتفاق رخ دهد ما معمولا آماده تغییر در روابط خود با افراد دیگر نخواهیم بود. ناگهان دوستان دور می شوند و بستگان که قبلا مورد توجه قرار نگرفته بودند به آسمان بلند شده و شروع به علاقه به امور مالی ما می کنند و همچنین اعضای جدید خانواده به صورت ناگهانی اعلام خواهند شد.

چگونگی دوری از سندرم ثروت

حال ممکن است سوال پیش بیاید که چگونه می توان از این سندرم دوری کرد؟ از دسته کارهایی که برای کنترل این سندرم پیشنهاد می شود این است که مطمئن شوید ثروت عاقلانه خرج می شود از تصمیمات آنی و سریع در مورد نحوه خرج کردن پول جلوگیری کنید. بهتر است بدانید که سود های بادآورده در اغلب اوقات برای هر کسی پیش می آید و به نحوی غیر قابل برنامه ریزی تمام پیش بینی های قبلی را بر هم خواهد زد.
گاهی اوقات برنامه ریزی های قبلی می تواند برخی از موارد را به خوبی حل کند برای مثال والدین ثروتمند بایستی به نحوی فرزندان خود را تربیت کنند که در بزرگسالی و به ارث بردن مقادیر پولی زیاد برای آن آماده باشند. به صراحت می توان گفت که تصمیمات آنی و سریع و همچنین جلوگیری از آن یک مسئله بسیار مهم خواهد بود.

همچنین برای افرادی که به یکباره ثروتمند می شوند مخارج آنی وسوسه انگیز می شود و به نظر می آید سرمایه گذاری پول در گزینه های کم ریسک تا زمانی که طرح مالی فراگیری برای آن در نظر گیرد کار مناسبی است.
علاوه بر این ها بهتر است در این موارد افراد اهداف بلند مدتی را در زندگی در نظر بگیرند و مشاهده کننده که این ثروت جدید چگونه می تواند در دسترسی به این اهداف به آنان کمک کند برای مثال خانواده جوانی که برنده بلیط بخت آزمایی می شود، شاید تصمیم بگیرد بخشی از برد خود را صرف دانشگاه یا ساختن کسب و کار برای فرزندان کند.

سختی های تشکیل حلقه آشنایی جدید

معمولا بزرگ ترین چالش می تواند کنترل واکنش های دوستان و خانواده باشد زیرا برخی از افراد غیر خودی به ویژه با پیگیری های مختلف برای رسیدن به منافع خودخواهانه خود ممکن است سعی کنند به فرد ثروتمند تازه نزدیک شوند. در واقع این افراد منزوی نیستند اما اگر دوستان و خانواده شروع به رفتار متفاوت با یک کارآفرین موفق کنند او شروع به سوء ظن به هر یک از آن ها نسبت به بازی های ناپسند خواهد کرد.

به صراحت می توان گفت که این یک حلقه باطل است و طبیعی ترین و منطقی ترین راه حل برای بسیاری از میلیونر های جدید حلقه آشنایی جدید است که در آن شخص قصد دارد به دوستان نزدیک خود کاملا اطمینان داشته باشد.
منبع : آرگا

برچسب :

5/5 - (1 امتیاز)

مدیر مجموعه

امیدوارم بتوانیم بهترین مقالات و مجله پزشکی را برای شما فراهم کرده باشیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا