روان درمانی

دلایل طلاق و جدایی را بشناسید

در جامعه کنونی یکی از مشکلات که خانواده و جامعه را تهدید می کند مشکل طلاق است متاسفانه در گذشته این آمارها کمتر بوده است و امروزه به دلایل مختلفی این موضوع بیشتر شده است بسیاری از افراد این مشکلات را ناشی از بی ثباتی اقتصادی می دانند بیماری های روانی و رسانه ها نیز به نوعی تاثیرات خود را در این زمینه داشته اند. با توجه به اینکه آمار طلاق در سال های اخیر در میان جوانان و افراد میانسال بالا است دیگر این امر غیر عادی تلقی نمی شود و به نوعی برای جوامع امری طبیعی شده است در صورتی که هیچ یک از افراد به تاثیرات سوء آن توجهی ندارند. اما تاکنون با خودتان فکر کرده اید که چه عواملی می تواند موجب فروپاشی زندگی مشترک شود؟ در این مطلب به مهمترین این علل و عوامل اشاره می کنیم.

مهمترین دلایل طلاق کدامند؟

از مهمترین این علل و عوامل می توان به ازدواج زود هنگام اشاره کرد تحقیقات نشان می دهد که ازدواج زود هنگام زمانی که با کمال عقلی نباشد می تواند به جدایی منجر شود همچنین مشکلات مالی و نداشتن تفاهم کافی در زمینه های مختلف می تواند زندگی مشترک شما را تحت تاثیر قرار دهد.
ازدواج یک تفاهم دو طرفه است و زمانی می توان یک زندگی مشترک با ثبات و با دوام داشت که به تفاهم کافی نسبت به یکدیگر دست پیدا کنیم. بسیاری از زوجین بعد از ازدواج نیز حتی نمی توانند به شناخت کافی از یکدیگر برسند آن ها به خوبی نیازها و علایق فرد مقابل را نمی شناسند و به همین دلیل است که نمی توانند زندگی با ثباتی داشته باشند. در زیر به مهمترین علت های طلاق در میان زوجین اشاره می کنیم.

خیانت

در جوامع امروزی یکی از علل و عوامل طلاق در میان زوجین خیانت و عدم وفاداری است در مطالعات و تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده است عدم وفاداری همسر یکی از مهم ترین علت های طلاق محسوب می شود این آمار در میان زنان و مردان نیز وجود دارد. تجربه نشان داده است که خیانت در میان جوانان بیشتر از افراد میانسال است زیرا در افرادی که میانسال هستند تعهد بیشتر بوده و زندگی آن ها دوام بیشتری دارد.
اما خیانت تنها زمانی می تواند یک رابطه را از بین ببرد که منجر به بی اعتمادی کامل شود و زوج هایی هستند که با وجود خیانت همسر هنوز زندگی مشترک خود را ادامه می دهند. زمانی که اعتماد از میان رود دیگر رابطه خدشه دارد می شود و احساس طرد شدگی ایجاد می شود. علت خیانت بعد از ازدواج چیست؟ این امر به دلیل عدم درک و عدم عشق میان زوجین رخ می دهد.

ازدواج زود هنگام

از دیگر دلایل طلاق می توان به ازدواج زود هنگام اشاره کرد افرادی که در سنین پایین ازدواج می کنند دارای مهارت های زناشویی کمتری هستند آن ها هیجان هایی تحریک پذیر دارند و به سرعت تحت تاثیر هیجان ها قرار می گیرند اما ازدواج در سنین بالاتر با پختگی عقلی بیشتری همراه است همچنین تجربه نشان می دهد که ازدواج در سنین بالاتر دارای دوام بیشتری می باشد.

نبود آموزش های مناسب

از دیگر علت های طلاق در میان زوجین می توان به کمبود آموزش های همسرداری اشاره کرد این آموزش ها صرفا مانند کلاس های آموزشی نیستند بلکه شامل تجربیات و آگاهی هایی می شود که هر یک از زوجین در زمینه همسردارید دارند بنابراین توصیه می کنیم برای پیشگیری از این موضوع کتاب بخوانید و سطح آگاهی خود را بالا ببرید.
شرکت کردن در کلاس های مشاوره قبل از ازدواج نیز یکی دیگر از مواردی است که می تواند موجب استحکام روابط شما با همسرتان شود اگر پیش از ازدواج تفاوت های فاحشی میان خودتان می بینید بهتر است به مشاوره قبل از ازدواج مراجعه کنید این جلسات بخش های مهمی از اختلاف های شما را حل می کند.

تفاوت ها

همانطور که می دانید در میان زوجین تفاوت های زیادی وجود دارد این تفاوت ها می تواند به نوعی اختلاف در میان آن ها ایجاد کند یکی از مهم ترین تفاوت های میان زوجین تفاوت سنی زیاد است این مورد از دیرباز مورد توجه بوده است و یکی از دغدغه های زوجین است تفاوت سنی زیاد موجب می شود تا شما درک درستی از هیجان ها، نیازها و عواطف یکدیگر نداشته باشید و همین موضوع موجب طلاق می شود.
تفاوت در میزان تحصیلات نیز می تواند در این زمینه موثر باشد هر چه سطح تحصیلات بالاتر باشد توقع فرد از شما بیشتر است از سویی تحصیلات سطح پایین نیز می تواند مشکلاتی ایجاد کند زیرا موجب تفاوت دیدگاه ها می شود. ۱۴ نشانه برای تشخیص تفاهم زوجین وجود دارد که در مقاله به آن اشاره شده است و در لینک می توانید آن را مطالعه کنید.

از دیگر نکاتی که موجب تفاوت میان زوجین می شود تفاوت مذهبی است فقدان باورهای مذهبی در میان زوجین یا مذهبی بودن موجب می شود از یکدیگر فاصله بگیرند زیرا درکی از باورهای مذهبی به شکل مشترک در میان آن ها وجود ندارد بنابراین شما باید تا میزانی اشتراک مذهبی داشته باشید. تفاوت های مالی، فرهنگی و … نیز می تواند از دیگر علل طلاق میان زوجین باشد که باید مورد توجه باشد.

دیگر علل طلاق

طلاق در میان زوجین دارای علت های مختلفی است زیرا افراد با توجه به تجربه های شخصی که در زندگی مشترک خود دارند و بنا به دلایل شخصی خود از همسرشان جدا می شوند برخی از زوجین ممکن است حتی دارای مشکلات جنسی با یکدیگر باشند حتی در این میان برخی از زنان و مردان هستند که برای فرزند آوری از همسر خود جدا می شوند در صورتی که هیچ مشکلی با همسرشان ندارد بنابراین از دیگر دلایل طلاق می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اعتیاد
  • ناسازگاری جنسی
  • طلاق والدین
  • مشکلات جسمی و روحی روانی
  • ازدواج های قبلی
  • مسائل مالی
  • فرزندان زیاد
  • رسانه های اجتماعی

چطور به آرامش بعد از طلاق برسیم؟

این موضوع برای خیلی از خانم ها و آقایان دارای اهمیت است زیرا اغلب آن ها تصور می کنند که بعد از طلاق زندگی آن ها تمام شده است و دیگر راهی برای ادامه دادن ندارند اگر شما نیز درگیر این موضوع هستید در لینک می توانید اطلاعات مفیدی در این زمینه کسب کنید.
منبع : آرگا

برچسب :

4/5 - (1 امتیاز)

مدیر مجموعه

امیدوارم بتوانیم بهترین مقالات و مجله پزشکی را برای شما فراهم کرده باشیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا