تربیت کودک

راه های درمان سرماخوردگی نوزادان و علایمی که باید بشناسید

نوزادان نسبت به کودکان و یا حتی بزرگسالان بیشتر دچار سرماخوردگی می شوند و علائم هم در آن ها نیز شدیدتر است. بنابراین باید بیشتر مراقبشان بود که در تماس با افرادی که سرماخورده اند، قرار نگیرند. در ادامه به بهبود سرماخوردگی نوزادان می پردازیم.

علائم اولیه سرماخوردگی در نوزادان

مقاومت بدن نوزادان بسیار پایین است لذا اگر علائم اولیه سرماخوردگی را در نوزاد کمتر از ۳ ماه مشاهده کردید حتما برای درمان سرماخوردگی نوزاد به پزشک متخصص اطفال مراجعه کنید زیرا ممکن است بیماری جدی تر شود و این امر برای نوزاد بسیار خطرناک می باشد. اگر نوزاد شما علائمی مثل سرفه های پشت سر هم، خس خس کردن سینه و یا تب داشته باشد بایستی هر چه سریع تر به پزشک مراجعه کنید.

علائم اولیه سرما خوردگی در نوزادان بالای ۳ ماه

علائم اولیه، داشتن تب، بی قراری و عطسه های پشت سر هم و فراوان می باشد. بعد از گذشت مدتی علائم دیگری مثل گرفتگی بینی و ترشح از آن بروز می کنند که این موضوع در شیر خوردن نوزاد اختلال ایجاد می کند. ممکن است نوزاد دچار اسهال و استفراغ گردد. تب نیز ممکن است تا چندین روز طول بکشد و یا شدت یابد.
اگر درمان سرماخوردگی نوزاد به تعویق افتد، علائم دیگری مثل به سختی نفس کشیدن، افزایش دفعات تنفس، به هنگام تنفس قسمت بالا و یا پایین دنده ها به داخل کشیده می شوند، کبود شدن لب ها و ناخن ها، تب بالا (بیشتر از ۳۸.۹ درجه) ترشحات خلط مانند بینی و سرفه های طولانی که بیشتر از ۱۰ روز طول بکشند، گوش درد و خواب آلودگی بروز می کند که به شدت خطرناک هستند و بهتر است فورا نزد پزشک بروید.

راه های درمان سرماخوردگی نوزاد

برای رفع سرماخوردگی نوزاد علاوه بر مراجعه به پزشک و دادن داروها سر وقت، بهتر است موارد زیر را رعایت کنید تا علائم بیماری کم شوند در غیر این صورت سرماخوردگی به طور قطعی درمان نمی شود. مصرف داروها فقط باکتری ها را از بین می برند و روی ویروس بی تاثیر هستند.

۱. باید نوزاد به اندازه کافی بخوابد و مایعات فراوان  هم بنوشد.
۲. به نوزاد سرخود دارو ندهید، زیرا بعضی از داروها برای کودکان زیر دو سال مضر است. همچنین همیشه نباید از داروهای ضد سرفه استفاده کرد و جلوی سرفه کردن را گرفت، زیرا سرفه کردن منجر به پاک شدن ریه ها از خلط می شود.
۳. در درمان سرماخوردگی نوزاد مصرف داروهایی مثل استامینوفن تب را کاهش می دهد. برای نوزاد بالای ۶ ماه می توان از ایبوپروفن هم استفاده کرد. البته مقدار مصرف دارو توسط پزشک مشخص می شود. برای مصرف این داروها باید بدن نوزاد کم آب و همچنین مبتلا به استفراغ هم نباشد.

۴. یکی از راه های درمان سرماخوردگی نوزاد؛ به هنگام گرفتگی بینی نوزاد استفاده از قطره و اسپری می باشد. ۲۰ دقیقه قبل از شیر دادن به نوزاد و یا خواباندنش از قطره، اسپری و مکش های بینی استفاده کنید. از قطره و اسپری بینی که حاوی دارو هستند، استفاده نکنید و فقط قطره کلرید سدیم را مصرف نمایید. استفاده از قطره بینی برای هرسنی مناسب است.
۵. مکش های مخصوص ترشحات بینی نیز برای نوزادان زیر ۶ماه کارایی دارند. ابتدا از قطره و بعد از مکش بینی استفاده کنید. برای استفاده از مکش بینی، ابتدا حباب آن را فشار داده سپس نوک مکش را داخل بینی قرار دهید و بعد حباب را به آرامی رها کنید. مخاط بینی نوزادان بسیار حساس می باشد لذا برای خروج ترشحات در استفاده از مکش ها زیاده روی نکنید.

۶. هوای منزل مخصوصا اتاق نوزاد را با دستگاه بخور مرطوب نگه دارید این امر به نرم شدن ترشحات و پیشگیری از انسداد بینی کمک می کند. آب دستگاه بخور را هم روزانه تعویض نمائید و بهتر است از بخور سرد استفاده نمائید.

سرماخوردگی کودکان چه مدت به طول می انجامد؟

سرماخوردگی دارای دوران کمون بین یک تا چهار روز می باشد و در یک یا دو روز اول قبل از ظهور علائم آن، احتمال سرایت بیماری بیشتر است ولی با شروع بیماری واگیرداری کمتری دارد و از شدت انتقال بیماری نیز کاسته می شود، همچنین در هنگام قطع آبریزش بینی نیز انتقال بیماری سرماخوردگی به دیگران از همیشه کمتر است.
به طور کلی مدت زمان یک سرماخوردگی معمولی بین ۷ تا ۱۰ روز به طول می انجامد و در اغلب موارد روز سوم بدترین روز بیماری است، البته سرفه کمی دیرتر بهبود می یابد.

روش پیشگیری از بیماری در نوزادان

۱. نوزاد را از افراد بیمار دور نگه دارید و اجازه ندهید این بیماران مبتلا به سرماخوردگی به نوزادتان نزدیک شوند.
۲. در صورت امکان از رفت و آمد با وسایل نقلیه عمومی و حضور در مکا های شلوغ و با تجمع زیاد خودداری کنید.
۳. دست های خود را حتما قبل از غذا دادن به نوزاد و یا لمس کردن وی بشویید، در صورت عدم دسترسی به آب و صابون می توانید از ژل ها و یا پاک کننده های دارای الکل استفاه کنید.

۴. مرتبا اسباب بازی ها و پستانک نوزاد را تمیز کنید.
۵. به همه افراد خانواده یاد دهید که به هنگام سرفه یا عطسه از دستمال کاغذی استفاده کنند و یا در صورت عدم دسترسی به دستمال با آرنجشان جلوی عطسه یا سرفه خود را بگیرند.

چه زمانی به پزشک مراجعه شود ؟

در صورتی که نوزاد شما کمتر از سه ماه سن دارد، با مشاهده اولین نشانه سرماخوردگی وی را نزد پزشک ببرید و برای کودکان بیشتر از سه ماهه نیز در صورتی که بیماری نوزاد یک سرماخوردگی معمولی است، برای اطمینان و خاطر جمعی خود می توانید به پزشک مراجعه کنید، حال در صورت مشاهده هر یک از موارد زیر لازم است فوراً کودک را نزد پزشک ببرید :

سرماخوردگی کودک بعد از پنج روز بهبود نیافته باشد.
در نوزادان زیر ۳ ماهه اگر دمای بدن نوزاد بالای ۳۸ درجه سانتی گراد بوده و در نوزادان بیشتر از سه ماهه، دمای بدن بالای ۳۹ درجه سانتی گراد باشد.
تنفس نوزاد سخت شده باشد
سرفه های نوزاد ادامه داشته باشد.
اگر نوزاد گوش های خود را بمالد، طوری که به نظر برسد گوش هایش را می خاراند به نشانه عفونت گوش است.
آبریزش بینی و سرفه کردن نوزاد همراه با خلط های سبزرنگ، زرد یا قهوه ای باشد.

در بیشتر مواقع درمان سرماخوردگی نوزاد در کمتر از یک هفته می باشد اما بعضی از نوزادان که مقاومت بدنشان پایین است ممکن است مدت ها طول بکشد تا خوب شوند. اگر سرماخوردگی درمان نشود و یا تشدید یابد ممکن است به برونشیت، ذات الریه و یا بیماری های دیگری که در واقع عوارض سرماخوردگی هستند، تبدیل گردد.
منبع : آرگا

برچسب :درمان بیماری

منبع : arga-mag.com

4.5/5 - (2 امتیاز)

دکتر اکسیر

من یک پزشک هستم. پزشک علاقه مند به تحقیقات و توسعه علم. دکتر اکسیر شما را برای ارائه مقالات بیشتر دعوت می کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا