بیماری هابیماری های بزرگسالان

درد قفسه سینه (مخصوص بیماران)

علل می توانند باعث درد یا ناراحتی قفسه سینه شوند که بسیاری از آنها جدی نیستند. داشتن درد قفسه سینه لزوما به این معنی نیست که شما دچار حمله قلبی شده اید. اما از آنجایی که درد قفسه سینه می تواند نشانه ای از حمله قلبی باشد، مهم است که به دنبال کمک باشید و در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید.

اگر درد قفسه سینه جدید، شدید، طولانی مدت یا نگران کننده دارید، فوراً با آمبولانس تماس بگیرید. پرسنل خدمات فوریت های پزشکی آماده پاسخ سریع هستند و شما را به نزدیکترین بیمارستان می برند. اگر مشخص شود که دچار حمله قلبی شده اید، هر دقیقه مهم است و هر چه سریعتر به بیمارستان برسید، زودتر می توانید درمان شوید.

خودتان را به بیمارستان نرسانید و از شخص دیگری نخواهید که شما را رانندگی کند. فراخوانی آمبولانس به دو دلیل ایمن تر از رانندگی است:

  • از لحظه ورود پرسنل اورژانس، می توانند ارزیابی و درمان درد قفسه سینه را آغاز کنند. اگر با ماشین به بیمارستان می روید، تا زمانی که به بخش اورژانس نرسیده اید، درمان نمی تواند شروع شود.
  • اگر یک عارضه خطرناک حمله قلبی (به عنوان مثال، ضربان نامنظم جدی قلب) در راه رسیدن به بیمارستان رخ دهد، پرسنل EMS برای درمان فوری اقداماتی انجام خواهند داد.

علل مهم، علائم و نشانه‌های معمول، تست‌های تشخیصی و درمان اولیه درد قفسه سینه در اینجا بررسی می‌شود.

علل درد قفسه سینه

درد قفسه سینه معمولاً از یکی از اندام های قفسه سینه (قلب، ریه یا مری) یا از اجزای دیواره قفسه سینه (پوست، ماهیچه یا استخوان) منشاء می گیرد. گاهی اوقات، اندام های نزدیک به قفسه سینه، مانند کیسه صفرا یا معده، می توانند باعث درد قفسه سینه شوند. درد در قفسه سینه نیز ممکن است نتیجه “درد ارجاعی” از ناحیه گردن یا مفصل شانه باشد.

بسته به علت، درد قفسه سینه می‌تواند کیفیت‌های متفاوتی داشته باشد (تند، مبهم یا سوزش، فشار، سفت شدن یا فشردن) و می‌تواند در یک یا چند ناحیه (وسط قفسه سینه، سینه بالا یا چپ، پشت، بازوها، فک، گردن یا کل قفسه سینه) باشد. درد ممکن است با فعالیت بدتر شود و با استراحت بهبود یابد، و ممکن است علائم دیگری نیز وجود داشته باشد (تعریق، حالت تهوع، ضربان قلب سریع، تنگی نفس).

بخش های زیر به برخی از علل احتمالی درد قفسه سینه اشاره می کند:

علل درد قفسه سینه مرتبط با قلب

✔     آنژین

تمام اندام ها و بافت های بدن به اکسیژن و مواد مغذی حمل شده در خون نیاز دارند. قلب خون غنی از اکسیژن و مواد مغذی را از طریق شبکه عظیمی از شریان‌ها در سراسر بدن پمپاژ می‌کند که شامل عروقی است که خون را به عضله قلب می‌رسانند. این رگ ها که سرخرگ های کرونری نامیده می شوند، روی سطح قلب قرار می گیرند و به رگ های کوچکتر واقع در داخل عضله منشعب می شوند.

در افراد مبتلا به بیماری عروق کرونر قلب، عروق کرونر با رسوبات چربی مسدود می شوند. این رسوبات که پلاک نامیده می شوند باعث باریک شدن عروق کرونر می شوند و ممکن است از رسیدن مقدار طبیعی خون غنی از اکسیژن به عضله قلب جلوگیری کنند. هنگامی که این اتفاق می افتد، به آن “ایسکمی قلبی” می گویند. “آنژین” اصطلاحی برای درد قفسه سینه ناشی از ایسکمی است.

آنژین به ویژه در طول فعالیت بدنی رایج است، زمانی که ضربان قلب و فشار به دلیل نیاز قلب به اکسیژن بیشتر افزایش می یابد. آنژین صدری در صورتی ایجاد می شود که نیاز به اکسیژن از مقدار اکسیژنی که توسط عروق کرونر به عضله قلب می رسد بیشتر شود.

✔     حمله قلبی

حمله قلبی یا انفارکتوس میوکارد (MI) زمانی رخ می دهد که پوشش سطحی پلاک چربی پاره شود. یک لخته خون (که ترومبوز نیز نامیده می شود) روی پلاک ایجاد می شود که می تواند تا حدی یا به طور کامل شریان را مسدود کند. این انسداد جریان خون را به ناحیه عضله قلب که توسط آن شریان تغذیه می شود را کند یا مسدود می کند. اگر این کار بیش از 15 دقیقه ادامه یابد، عضله می تواند آسیب ببیند یا “انفارکتوس” شود (به این معنی که بافت آن ناحیه می میرد). فردی که دچار حمله قلبی می شود ممکن است احساس ناراحتی در قفسه سینه داشته باشد که شبیه به یک دوره آنژین است، اما طولانی تر و شدیدتر است.

سایر مشکلات قلبی عروقی

در برخی موارد، درد قفسه سینه ناشی از یک مشکل مرتبط با قلب است که به جریان خون در عروق کرونر مربوط نمی شود.

✔     آنژین متفاوت

برخی از افراد بدون بیماری عروق کرونر ممکن است دچار درد کلاسیک آنژین شوند. این آنژین آنژین متفاوت نامیده می شود و ممکن است ناشی از اسپاسم موقت عروق کرونر باشد. در افراد مبتلا به واریانت آنژین، شریان‌ها معمولاً طبیعی هستند و باریک یا انسداد مرتبط با پلاک ندارند، اگرچه ممکن است انسداد جزئی ناشی از اسپاسم وجود داشته باشد.

✔     پریکاردیت

این اصطلاح پزشکی برای التهاب غشای اطراف قلب است. این می تواند باعث درد قفسه سینه شود که با نفس عمیق، سرفه یا عطسه بدتر می شود. ممکن است هنگام نشستن رو به جلو، درد تسکین یابد. فرد ممکن است صداهای غیر طبیعی قلب و تغییرات در نوار قلب (ECG) داشته باشد.

✔     میوکاردیت

این التهاب خود عضله قلب است. می تواند باعث درد قفسه سینه شود که ممکن است شبیه به آنژین باشد. میوکاردیت اغلب به دلیل عفونت ویروسی ایجاد می شود.

✔     مشکلات مربوط به عضله یا دریچه های قلب

برخی از بیماری های قلبی مانند کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک، افتادگی دریچه میترال و تنگی آئورت می توانند باعث درد قفسه سینه شوند.

✔     دیسکسیون آئورت

این یک علت غیر معمول اما جدی درد قفسه سینه است. آئورت شریان اصلی بدن است. از قلب خارج می شود و خون را به بقیه بدن می رساند. در دیسکسیون آئورت، دیواره داخلی آئورت پاره می‌شود یا پاره می‌شود و باعث می‌شود خون به قسمت‌هایی از بدن خارج از سیستم گردش خون جریان یابد. این یک بیماری بسیار جدی است که اغلب نیاز به جراحی اورژانسی دارد. درد دیسکسیون آئورت معمولاً شدید است. خیلی ناگهانی می آید؛ در قفسه سینه، پشت یا بین تیغه های شانه احساس می شود. و اغلب به عنوان احساس پاره شدن یا پارگی توصیف می شود.

ویژگی های درد قلبی

در حالی که همیشه بلافاصله مشخص نیست که آیا درد قفسه سینه مربوط به یک مشکل قلبی است یا چیز دیگری، مواردی وجود دارد که می تواند به پزشک کمک کند تا علت را تعیین کند. به عنوان مثال:

  • ویژگی های درد: افراد مبتلا به آنژین به جای درد، احتمالاً ناراحتی قفسه سینه را گزارش می کنند. این می تواند مانند فشردن، سفتی، فشار، انقباض، خفه شدن، سوزش، سوزش سر دل، پری قفسه سینه، احساس نوار مانند، گره در مرکز قفسه سینه، درد، وزن سنگین روی قفسه سینه یا سوتین باشد. خیلی تنگ

افراد مبتلا به دردی که آنژین صدری نیست، اغلب درد خود را تیز یا کوبنده توصیف می کنند.

  • محل درد: آنژین معمولاً در نقطه خاصی احساس نمی شود، بلکه در تمام قفسه سینه احساس می شود. اغلب مرکز قفسه سینه، شانه یا بالای شکم را درگیر می کند.

دردی که فقط در سمت راست یا چپ و نه در مرکز قفسه سینه احساس می شود، کمتر احتمال آنژین است.

  • انتشار درد: با آنژین، درد اغلب به سایر نواحی بالای بدن سرایت می کند. این ممکن است شامل گردن، گلو، فک پایین، دندان ها یا شانه ها و بازوها باشد. گاهی اوقات درد در مچ دست، انگشتان دست یا پشت (بین تیغه های شانه) احساس می شود.
  • زمان درد: آنژین به تدریج بروز می کند. درد معمولاً طی چند دقیقه بدتر می شود. معمولاً با تلاش تشدید می شود و با استراحت بهتر می شود.

در مقابل، درد غیر قلبی می تواند به طور ناگهانی بیاید و از بین برود و در ابتدا احساس بدتر شود. اغلب با تلاش ارتباطی ندارد. درد غیر قلبی ممکن است فقط چند ثانیه طول بکشد یا ممکن است برای ساعت ها ادامه داشته باشد. دردی که شدت آن بدون تغییر بوده و در طول روزها یا هفته ها ثابت بوده است، احتمالاً آنژین یا حمله قلبی نیست.

  • چیزهایی که درد را بهتر یا بدتر می‌کنند: اگر درد در حین فعالیتی که فعالیت بدنی را افزایش می‌دهد، مانند بالا رفتن از پله‌ها، مقاربت جنسی یا کندن برگ‌ها شروع شود و در عرض چند دقیقه پس از استراحت بهتر شود، می‌تواند آنژین باشد. زیرا ورزش نیاز قلب به خون غنی از اکسیژن را افزایش می دهد و با استراحت این نیاز کاهش می یابد. سایر مواردی که می تواند تقاضای اکسیژن در قلب را افزایش دهد عبارتند از استرس عاطفی، قرار گرفتن در معرض سرما و فعالیت بدنی بلافاصله پس از غذا.

اگر درد در عرض یک یا دو دقیقه با نیتروگلیسیرین ، دارویی که برای درمان آنژین استفاده می‌شود، تسکین یابد، نشان می‌دهد (اما ثابت نمی‌کند) که ایسکمی علت آن است. سایر شرایط، به ویژه اسپاسم عضلانی یا اسپاسم مری نیز ممکن است با نیتروگلیسیرین بهبود یابد. اگر خوردن یک وعده غذایی یا مصرف آنتی اسیدها همیشه درد را تسکین می دهد، می تواند ناشی از مشکل در مری یا معده باشد.

آنژین معمولاً با کشیدن نفس عمیق یا فشار دادن روی ناحیه ناراحتی تحت تاثیر قرار نمی گیرد. همچنین بدون توجه به وضعیت بدن، تمایل به یکسانی دارد.

  • علائم دیگر: افرادی که آنژین شدید یا حمله قلبی دارند ممکن است علاوه بر (یا حتی به جای) درد قفسه سینه، علائم دیگری نیز داشته باشند. اینها ممکن است شامل موارد زیر باشد:
  • تنگی نفس
  • تهوع، استفراغ، یا آروغ زدن
  • عرق کردن
  • پوست سرد و لطیف
  • ضربان قلب نامنظم یا سریع
  • تپش قلب
  • خستگی
  • سرگیجه
  • غش کردن
  • سوء هاضمه، استفراغ
  • ناراحتی مبهم شکمی
  • احساس سوزن سوزن شدن در هر دو بازو (اغلب در سمت چپ) یا شانه

ارزیابی اینکه درد قفسه سینه قلبی است یا خیر؟

ویزیت توسط یک پزشک می تواند به تعیین علت درد قفسه سینه شما کمک کند. آنها از شما سوالاتی در مورد درد می پرسند (برای مثال، آیا احساس فشار، ناراحتی یا درد شدید است)، شدت آن چقدر است و آیا فعالیت های خاصی باعث بهبود یا بدتر شدن آن می شود، درد در کجا قرار دارد و آیا به نواحی دیگر (مانند گردن، گلو، فک یا بازوها) تابش می کند. آنها همچنین در مورد علائم دیگری که دارید می پرسند.

همچنین چندین آزمایش مختلف وجود دارد که برای تعیین علت درد قفسه سینه استفاده می شود.

✔     الکتروکاردیوگرام یا نوار قلب:

الکتروکاردیوگرام (ECG) پیشرفت موج الکتریکی را در قسمت‌های مختلف عضله قلب نشان می دهد. در افراد مبتلا به درد قفسه سینه ایسکمیک (ناشی از دریافت نکردن خون غنی از اکسیژن کافی توسط قلب)، اغلب تغییراتی در ECG وجود دارد. ECG طبیعی به این معنی است که احتمال حمله قلبی کمتر است، اما آنژین یا حمله قلبی را رد نمی کند.

✔     آزمایشات خون:

آزمایش‌های خون، از جمله آزمایش‌هایی برای اندازه‌گیری تروپونین، کراتین کیناز (CK) یا CK-MB، می‌تواند برای اندازه‌گیری آنزیم‌های خاصی که معمولاً در عضله قلب یافت می‌شوند استفاده شود. در هنگام حمله قلبی، این آنزیم ها از قلب به داخل خون نشت می کنند. آزمایش آنزیم های قلبی معمولاً در طی چند ساعت تکرار می شود.

✔     تست استرس:

تست استرس ورزش شامل داشتن و نوار قلب هنگام راه رفتن یا دویدن روی تردمیل است. همچنین در تشخیص ایسکمی (زمانی که قلب خون غنی از اکسیژن کافی دریافت نمی کند) مفید است. در طول این آزمایش، ECG  به طور مداوم کنترل می شود و شواهد ایسکمی را جستجو می کند. اگر فردی قادر به ورزش نباشد، می توان دارویی برای استرس قلب تجویز کرد. تصویری از پاسخ قلب به ورزش اغلب با اکوکاردیوگرام یا اسکن هسته ای به دست می آید.

✔     کاتتریزاسیون قلبی:

کاتتریزاسیون قلبی که به آن آنژیوگرافی عروق کرونر نیز گفته می شود، شامل استفاده از هدایت اشعه ایکس برای عبور یک کاتتر کوچک به شریان های کرونر است، جایی که رنگ برای نشان دادن طرح کلی انسدادها تزریق می شود. این آزمایش معمولاً برای افرادی توصیه می‌شود که بر اساس نتایج سایر عوامل، مانند عوامل خطر عروق کرونر یا نتایج آزمایش‌هایی که در بالا توضیح داده شد، در معرض خطر بالای انسداد عروق کرونر هستند.

درمان درد قفسه سینه

درمان بستگی به این دارد که چه چیزی باعث درد قفسه سینه شما شده است.

✔    نیتروگلیسیرین + ضد چربی + آسپیرین

اگر قبلاً درد قفسه سینه داشته‌اید یا می‌دانید که به بیماری عروق کرونر قلب مبتلا هستید، ممکن است پزشک شما نیتروگلیسیرین را تجویز کند ، دارویی که برای درمان آنژین استفاده می‌شود. نیتروگلیسیرین یک قرص کوچک است که در صورت درد قفسه سینه آن را زیر زبان خود قرار می دهید. بعد از اینکه قرص را زیر زبان خود گذاشتید، اجازه دهید نیتروگلیسیرین حل شود. اگر دهان شما خشک است، نوشیدن آب می تواند به مرطوب شدن قرص کمک کند، اما آن را قورت ندهید . هنگام مصرف نیتروگلیسیرین باید بنشینید، زیرا ممکن است باعث سرگیجه یا سبکی سر شود.

پس از مصرف یک دوز (یک قرص) نیتروگلیسیرین، پنج دقیقه صبر کنید (از ساعت، ساعت یا گوشی هوشمند برای زمان بندی آن استفاده کنید). اگر درد قفسه سینه شما پس از پنج دقیقه از بین نرفت، فوراً با آمبولانس تماس بگیرید و قرص دوم را مصرف کنید، مگر اینکه به طور خاص در مورد طرح دیگری با ارائه دهنده خود صحبت کرده باشید. اگر آنژین مکرر دارید، ممکن است ارائه دهنده شما مصرف دوز (سوم) اضافی نیتروگلیسیرین را توصیه کند. برخی از پزشکان در مجموع دو یا سه نوبت (هر پنج دقیقه یک بار) را قبل از تماس اورژانس توصیه می کنند.

راضی بودید؟

دکتر اکسیر

من یک پزشک هستم. پزشک علاقه مند به تحقیقات و توسعه علم. دکتر اکسیر شما را برای ارائه مقالات بیشتر دعوت می کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا