مجله

در خرید تشک و بالش طبی به این “۱۰نکته پزشکی” توجه کنید!

چکیده : چند بار شده صبح با سردرد از خواب بیدار شید؟ چند بار شده در طول روز درد گردن و حتی درد کمر شما رو از پا دربیاره؟ پس این مقاله رو حتماً مطالعه کن تا از شر این دردها زیر ۱۰ روز خلاص بشی

 

چند بار شده صبح با سردرد از خواب بیدار شید؟
چند بار شده در طول روز درد گردن و حتی درد کمر شما رو از پا دربیاره؟
چند بار شده به خاطر ندونستن اصطلاحات خرید تشک طبی و نکات اساسی یک تشک استاندارد هزینه الکی کرده باشید؟
….

پس حتما تا انتهای این مقاله که از سایت کالای خواب دُواج (یکی از قدیمی‌ترین و باسابقه‌ترین فروشگاه‌های کالای خواب ایران) برگرفته شده است همراه من باشید تا چند نکته مهم رو بهتون بگم تا از بسیاری از دردها و هزینه‌های بی مورد جلوگیری بشه.

برای اینکه بتونید در زمان خواب یا استراحت، در حالت ریلکسیشن قرار بگیرید و از تنش‌های ذهنی دور بشید یا با آرام‌سازی ماهیچه‌ها به آرامش جسمی برسید، باید از کالای خواب طبی استفاده کنید. حتما تا به حال چیزهای زیادی در مورد تشک و بالش طبی شنیدید؛
اما ممکنه با نکات پزشکی که برای استفاده از اون‌ها تعریف شده، آشنا نباشید!
باتوجه به اینکه این کالای خواب طبی انواع بسیار مختلفی دارند، بهتره که موقع خرید به این نکات توجه کنید تا بتونید با کمک استفاده از این محصولات، به تامین سلامتی و حفظ اون کمک کنید. با ما همراه باشید تا این چند نکته رو در خصوص تشک و بالش طبی بررسی کنیم و با انواع این کالاهای خواب آشنا بشیم.

 

1-توصیه پزشکان در خرید تشک و بالش طبی

وقتی از کالای خواب طبی صحبت می‌کنیم، قطعا دنبال ویژگی‌های خاصی در این محصولات هستیم و به‌جای اینکه به فاکتورهای زیبایی یا آیتم‌هایی مثل اون توجه کنیم، باید جنبه‌های درمانی در استفاده از این کالا رو اولویت قرار بدیم! اهمیت استفاده از کالای خواب طبی اونقدر زیاده که همه پزشکان، استفاده از اون‌ها رو توصیه می‌کنند. این تجهیزات پزشکی از ویژگی‌های خاصی برخورداراند که به‌صورت مکمل با هم می‌تونن در سلامت افراد نقش مهمی داشته باشند. اولین مزیت خرید این تجهیزات، داشتن یک خواب راحت هست.

اگر بخوایم نکات پزشکی که در خرید و استفاده از این کالای خواب مورد توجه قرار می‌گیره ‌رو بررسی کنیم، می‌تونیم به مزایایی مانند:

  • هماهنگی در ستون فقرات و سر و گردن،
  • بهبود گردن خون، جلوگیری از تعریق زیاد موقع خواب،
  • ضد آلرژی بودن بالش، قرارگیری درست سر و جلوگیری از خروپف،
  • تسکین خستگی و کوفتگی بدن،
  • جلوگیری از چروک شدن پوست صورت و بدن،
  • کمک به بهبود بیماری‌های عضلانی مانند دیسک گردن، آرتروز و ..،
  • انعطاف‌پذیری در ایجاد هماهنگی با فرم سر و سایر قسمت‌های بدن،
  • بهبود کیفیت خواب و تأثیر شگفت‌انگیز اون در تأمین سلامت ذهنی،
  • شستشوی آسان این تجهیزات پزشکی برای جلوگیری از نفوذ آلودگی و موارد دیگر اشاره کنیم.
غیرطبی طبی تشک و بالش طبی یا غیر طبی/مزایا و معایب
غیر استاندارد استاندارد نرمی
از ۱-۸کیلو متغییر کم تا متوسط وزن
هرچه بیشتر بهتر! بسته به استفاده (کم-متوسط) حجم
کم متوسط تا زیاد قیمت
ندارد دارد خاصیت درمانی
ندارد دارد گارانتی

 

۲-نکات مهم در خرید تشک و بالش طبی

فاکتورهایی که در قبل بررسی کردیم، در واقع مزایایی هستند که برای استفاده از این محصولات تعریف شدند. اگر می‌خواید از مزایای استفاده از این کالاهای خواب بهره‌مند بشید، به نکات زیر دقت کنید.

  1. درصورتی‌که به مشکل یا بیماری خاصی مثل آرتروز گردن یا دیسک کمر مبتلا هستید، حتما باید به نوع کالای خواب دقت کنید و متناسب با نیازتون خرید کنید(شما همواره میتوانید برای دریافت مشاوره رایگان با شماره ۰۹۰۳۴۳۹۵۳۳۳ تماس حاصل فرمایید).
  2. تشک یا بالشی رو انتخاب کنید که فشار رو تا حد قابل‌توجهی کاهش بده
  3. ارتفاع کالای خواب باید مناسب و استاندارد باشه
  4. ویژگی‌های ساختار داخلی و کیفیت بالش یا تشک طبی باید دارای تأییده پزشکی باشه
  5. بالش یا تشک‌هایی که تهیه می‌کنید، باید از برند معتبر باشند تا بتونید از بهداشتی بودن متریال‌های ساخت اون اطمینان داشته باشید.
  6. برای بیماران مستعد یا مبتلا به زخم بستر باید حتما مدل‌‌های هوشمند با قابلیت تنفس‌پذیری تهیه کنید.
  7. انواع بالش طبی و تشک‌های ارگونومیک باید در قدم اول نرم و لطیف باشند تا احساس آرامش را به شما القا کنند.
  8. بالش‌هایی که تهیه می‌کنید باید گارانتی داشته باشند‌. برندهای اصل با کالای خواب رو با ضمانت عرضه می‌کنند. پس می‌تونید از استاندارد بودن اون‌ها در دراز مدت مطمئن باشید.
  9. در انتخاب این کالاهای خواب برای استفاده عموم افراد باید به تمام ویژگی‌های یک بالش پزشکی توجه کنید.
  10. قبل از خرید این کالاهای خواب، با انواع آن آشنا شوید یا از فروشگاهی خرید کنید که در این زمینه متخصص هستند.

۳-تشک طبی چیست؟ از چه قسمت‌هایی ساخته شده است؟

تشک‌های طبی محصولاتی هستند که به ویژگی‌های ساختاری خاصی در راستای تامین نیازهای جسمی افراد بهینه‌سازی شدند. ساختار تشکیل‌دهنده تشک‌های طبی در انواع مختلف اون متفاوت هست. این نوع تشک که استفاده از اون برای همه افراد توصیه می‌شه، می‌تونه از ستون فقرات محافظت کنه و علاوه‌بر پشتیبانی از مفاصل، به خاطر انعطاف‌پذیری زیادی که داره، برای افراد مبتلا به بیماری‌های جسمی مناسب هست.

تشک ارتوپدی تشکی هست که به شما کمک می‌کنه موقع خواب در حالت طبیعی قرار بگیرید و با تراز شدن ستون فقرات، فشاری به بدن وارد نمی‌شه.

تشک‌های طبی از مواد مختلفی مانند: مموری فوم، لاتکس طبیعی، فنرهای پاکتی و … تشکیل می‌شه و اگر بخوایم ساختار اون رو بررسی کنیم، باید بگیم از کاور، لایه مموری فوم، فنر در تشک طبی فنری و فوم با چگالی و تراکم مناسب تشکیل شده. استفاده از بالش طبی به همراه چنین تشکی می‌تونه تأثیر شگفت‌انگیزی در جنبه‌های سلامتی داشته باشه.

تشک مسافرتی چیست؟ و انواع آن کدام است؟

تشک‌های مسافرتی محصولی شبیه به تشک‌های قدیمی و نوستالژی هستند که وزن بسیار سبکی دارند و جای کمی اشغال می‌کنند. این تشک‌ها به‌عنوان تشک مهمان هم شناخته می‌شن. متریال‌های تشکیل‌دهنده این تشک‌ها معمولا الیاف و اسفنج هستند.

این تشک‌ها به‌عنوان نشیمن در اقامتگاه‌های بومی، مهمان‌پذیرها و کاربری‌های دیگر هم استفاده می‌شن و معمولا دارای کاورهای مخصوص هستند. این تشک‌ها به خاطر کاربری تعریف شده برای اون‌ها بسیار باکیفیت هستند. تشک‌های مسافرتی در انواع معمولی و طبی یا هوشمند دسته‌بندی می‌شن که هر کدوم ویژگی‌های خاص خودشون رو دارند.

برای مثال تشک‌های سوپرلوکس که به عنوان طبی ترین نوع این تشک‌ها شناخته می‌شود زیرا از دولایه اسفنج فشرده تشکیل شده اند و کمترین نشست را دارند. لیست مشخصات پرفروش ترین تشک‌های زمینی در میتوان در صفحه تشک‌های زمینی مشاهده کنید.

 

تفاوت تشک طبی و تشک مسافرتی

تشک‌های مسافرتی که بیشتر شبیه تشک‌های کلاسیک قدیمی هستند، معمولا طراحی و ساختار ساده‌ای دارند. در حالی که تشک‌های طبی به ویژگی‌های پزشکی خاصی مجهز شده و می‌تونن به‌عنوان یک کالای پزشکی بخش قابل‌توجهی از مشکلات جسمی رو برطرف کنند. البته به تازگی تشک‌های مسافرتی در مدل‌های هوشمند در ابعاد مختلف طراحی و تولید می‌شن و می‌تونن مشکلات جسمی مانند کمر درد رو در طول سفر یا در استفاده‌های معمول کنترل کنند. با این حال تشک‌های طبی برای تامین جنبه‌های درمانی تولید می‌شن و استفاده از مدل‌های مختلف اون مانند تشک طبی فنری برای طولانی‌مدت مناسب‌تر هست؛ چون طول عمر بیشتری هم دارند.

تشک مهمان(تشک زمینی تشک طبی نوع تشک/مزایا و معایب
+ قابل حمل
از ۲-۸کیلو متغییر بالا وزن
کم زیاد حجم
کم تقریبا بالا قیمت

 

 

بالش طبی چیست؟

برای اینکه بتونید ارگونومی بدنتون رو در طبیعی‌ترین حالت ممکن قرار بدید، باید در کنار تشک طبی از بالش‌‌های طبی هم استفاده کنید. بالش پزشکی یا طبی، یک کالای خواب استاندارد هست که بر اساس ارگونومی سر و گردن و بدن طراحی می‌شه و برای افرادی که در خواب دچار اشکالات تنفسی، آپنه خواب، خر خر کردن، بی‌خوابی، مشکلات گردش خون، بازگشت اسید معده به مری، درد سیاتیک، کمر درد و مشکلاتی مثل این‌ها هستند، مناسب به نظر می‌رسه.

بالش الیافی چیست؟ چه تفاوتی با بالش طبی دارد؟

بالش الیافی همانطور که از اسمش پیداست، از الیاف میکروفایبر، مثل پر قو و الیاف توپی پنبه تولید می‌شه و به‌عنوان بالش‌ طبی کلاسیک هم شناخته می‌شه. این بالش‌ها هم در نوع خودشون مزایای خاصی دارند و بیشترین تفاوت اون‌ها با بالش‌های طبی در الیاف تشکیل‌دهنده این کالاهای خواب دیده می‌شه. استفاده از بالش‌های طبی در درازمدت به حفظ وضعیت صحیح ستون فقرات، مهره‌های گردن، کاهش درد عضلانی و مشکلات دیگر کمک می‌کنه و با اصلاح وضعیت سر، یک خواب آرام رو فراهم می‌کنه. اگر انواع بالش الیافی نیز از طراحی ارگونومیک برخوردار باشند، برای استفاده طولانی‌مدت جهت تامین جنبه‌های پزشکی مناسب‌اند.

انواع بالش طبی

بالش‌های طبی ارگونومیک انواع مختلفی دارند. تفاوت در انواع این بالش‌ها به تفاوت در استفاده از اون‌ها برمی‌گرده‌. از انواع این بالش‌‌ها می‌تونیم به بالش مموری فوم موجی، بالش طبی زیرنشیمنی، بالش پزشکی مدل پروانه‌ای، بالش گردنی و … اشاره کنیم که در ادامه انواع اون رو به اختصار معرفی می‌کنیم.

  • بالش گردنی طبی دور گردن قرار می‌گیره و از وضعیت اون محافظت می‌کنه. این بالش می‌تونه درد گردن رو تا حد زیادی کم کنه و ضمن کاهش التهاب گردن، گردش خون رو بهبود ببخشه.
  • بالش زیرنشیمنی یا بالشتک دنبالچه یک نوع بالش ارگونومیک پزشکی هست که صرفا برای درمان درد دنبالچه هنگام نشستن طراحی شده. این بالش می‌تونه موقع نشستن فشار رو روی دو عضله ران و باسن پخش کنه، از شدت درد در این قسمت کم بشه. بالشتک دنبالچه یا بالش یو شکل در دو نوع مموری فوم و فلکسی عرضه می‌شه.
  • بالش طبی موجی مموری فوم برای دردهای مزمن گردن و دیسک کمر طراحی شده و می‌تونه ضمن کنترل دردهای ناشی از دیسک کمر در مهره‌های ابتدایی کمر و درد دیسک گردن به بهبود سریع‌تر این قسمت‌ها کمک کنه.
  • بالش پروانه‌ای نیز نوعی از بالش پزشکی هست که انعطاف‌پذیری بسیار بالایی داره و علاوه‌بر بهبود گردش خون، وضعیت گردن رو موقع خواب تثبیت می‌کنه.

توجه کنید: تنها محصولاتی که دارای پروانه ساخت یا گارانتی معتبر می باشند توصیه به خرید می‌شوند. زیرا افراد سودجو اخیراً برای کسب سود بالا، محصولات بی کیفیت و غیر اصل را به اسم کالای طبی معتبر معرفی میکنند. در وب سایت دُواج، شما می‌توانید لیست این تولید کننده ها را مشاهده کنید.

انواع بالش الیافی

از انواع بالش‌‌های الیافی هم می‌تونیم مدل‌های بالش هتلی، بالش الیاف توپی و بالش پر قو رو نام ببریم. این مدل‌ها نیز نمونه‌های ساده‌تری از بالش‌های طبی هستند و از متریال‌های استاندارد، ضد حساسیت و قابل تنفس با کیفیت بالا و انعطاف‌پذیری مناسب تولید می‌شوند. بالش هتلی و سایر بالش‌های الیافی در ظاهر شبیه به بالش‌های کلاسیک معمولی هستند؛ اما الیاف تشکیل‌دهنده آن‌ها به حفظ وضعیت سر و گردن کمک می‌کنه.

توجه شود که در هنگام خرید بالش الیافی، حتما به ضدحساسیت زا بودن الیاف به کار برده شده داخل آن‌ها توجه کنید.

 

جمع‌بندی

در این مطلب راجع‌به تشک و بالش طبی صحبت کردیم و ضمن بررسی انواع این کالاهای خواب از جمله تشک طبی فنری، تشک‌های مسافرتی، بالش هتلی و سایر بالش‌های الیافی و طبی، تفاوت این محصولات را با یکدیگر مورد بررسی قرار دادیم. این کالاهای خواب برای افراد مبتلا به بیماری‌های مفصلی و ستون فقرات و حتی برای استفاده عموم بسیار ایده‌آل به نظر می‌رسند. تنها کافیست که در خرید آن‌ها به چند نکته مهم توجه کنید تا بهترین انتخاب را برای تن آرامی و تجربه خواب ایده‌آل داشته باشید.

 

منبع: وب سایت تخصصی کالای خواب دُواج www.dovaj.com

5/5 - (2 امتیاز)

دکتر اکسیر

من یک پزشک هستم. پزشک علاقه مند به تحقیقات و توسعه علم. دکتر اکسیر شما را برای ارائه مقالات بیشتر دعوت می کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا