روان درمانی

اختلال حواس و نحوه درمان آن

حواس پرتی یکی از مشکلات رایج در میان افراد است این امر می تواند موجب تغییراتی در خلق و خوی افراد نیز باشد از دیگر نشانه و علائم این امر می توان به عدم آگاهی نسبت به زمان و مکان و مشکلات در گفت و گو اشاره نمود اما باید دید که این امر ناشی از چیست و چه عواملی در آن تاثیرگذار است و چگونه می توان آن ها را کنترل کرد خیلی از افرادی که دچار اختلال حواس می شوند احساسات متفاوتی از سایرین دارند آن ها از خود بی خود می شوند و گاها به سختی می توانند بر روی مسائل مهم تمرکز داشته باشند از سوی دیگر یکی دیگر از مشکلات این افراد عدم تصمیم گیری در زمان و مکان مناسب است همه این عوامل موجب می شود تا این افراد شرایط ویژه تری را تحمل کنند در نتیجه باید راهکارهایی برای مقابله و درمان این امر در نظر گرفت. اینگونه از افراد احساس گم گشتگی دارند و این احساس در بسیاری از این افراد شایع و رایج است حالت افراطی این امر روان آشفتگی است چنین احساساتی موجب می شود تا فرد احساس خوشایندی از زندگی نداشته باشد که به همین موجب به درمان بان بیماری می پردازیم.

درباره اختلال حواس چه می دانید؟

آیا احساس گیجی می کنید؟ آیا عملکرد مغز شما کاهش یافته است و به خوبی برروی مسائل تمرکز ندارید؟ اگر چنین نشانه هایی را دارید و از آن رنج می برید باید بدانید که ذهن شما در حال زوال است که به اصطلاح به آن زوال عقل می گویند چنین امری موجب می شود تا قدرت شما در تصمیم گیری و تمرکز بر روی مسائل پیدا کند از سویی شاهد تغییراتی در خلق و خو و توانایی هایتان می باشید. شیوه های درمان حواس پرتی شیوه های مختلفی هستند که می توانید از شیوه های طبیعی و یا دارویی برای درمان آن استفاده کنید.

علت بروز اختلال

این امر می تواند سبک زندگی شما را دچار تغییراتی کند و می تواند نشات گرفته از عوامل متعددی باشد تحقیقات نشان می دهد که تغذیه نامناسب برخی از این افراد موجب بروز حواس پرتی می شود و به اصطلاح چنین عادت هایی موجب شده تا مغز شما آلوده شوند مصرف غذاهای آماده، کمبود مواد مغذی، کمبود خواب و … از شایع ترین علت های این امر می باشند.

  • خواب ناکافی
  • رژیم غذایی نامناسب
  • کمبود مواد مغذی، مصرف مواد قندی، الکل، کافئین و …
  • هورمون ها
  • بیماری های زمینه ای سیستم ایمنی، آلزایمر، التهاب ریشه و …
  • مصرف داروهای ضد افسردگی و روان پریشی

علائم اختلال

افرادی که مبتلا به این اختلال می باشند دارای نشانه ها و علائمی هستند که بر حسب آن ها می توان بیماری را تشخیص داد اما باید توجه داشته باشید که برای تشخیص درست این اختلال باید ابتدا به پزشک مراجعه کنید. یکی از نشانه های رایج این اختلال عدم شفافیت ذهنی است با توجه به اینکه این افراد آرامش ندارند گاهی دچار بدبینی نیز می شوند از سویی نداشتن انگیزه در زندگی این افراد موجب می شود تا نشاط و شادابی را در زندگی خود از دست بدهند.

  • نداشتن انرژی و خستگی مفرط
  • تحریک پذیری بالا
  • اضطراب و افسردگی
  • اختلال در تمرکز
  • فراموشی و مشکل در پردازش
  • سردرد، گیجی، منگی
  • احساس ناامیدی و از دست دادن انگیزه و نشاط
  • فعالیت های بدنی سخت می شوند
  • اختلالات خواب

درمان اختلال

یکی از حساس ترین نکات در زمینه اختلال حواس شیوه های درمانی آن می باشد با توجه به اینکه این اختلال می تواند بخش های مختلفی از زندگی شخص را تحت تاثیر قرار دهد باید شیوه های درمانی را برای رفع این مشکل اتخاذ کرد. توجه داشته باشید که رعایت برخی از نکات و داشتن تغذیه مناسب می تواند در کاهش این امر بسیار چشم گیر باشد بنابراین با شیوه های درمانی زیر به راحتی می تواند این مشکل را کنترل نمایید.

۱- درمان های طبیعی

درمان طبیعی از شیوه های پرطرفدار درمانی است در این شیوه به بیمار توصیه می شود تا برخی از موارد را رعایت کند در این صورت می توان شاهد کاهش بیماری بود بیمار باید سعی کند تا قند مصرفی خود را کاهش دهد و از کربوهیدرات های سالم در رژیم خود استفاده کند در طول باید سعی کنید به اندازه کافی مواد غذایی مصرف کنید تا عملکرد ذهن شما مختل نشود و انرژی مورد نیاز خود را دریافت کند. مصرف مواد مغذی، پروتئین ها، مدیریت کردن استرس و ورزش کردن از دیگر شیوه های طبیعی و موثر در درمان اختلال حواس است. استرس خود را به شیوه ای برنامه ریزی شده کنترل نمایید انجام تمرینات اعصاب و ریلکسیشن از دیگر تمرینات مهمی است که می تواند در درمان این اختلال موثر باشد. شیوه های درمان اختلال در خواب نیز می تواند در این زیمنه موثر باشد.

۲- مصرف مکمل ها

مصرف کردن برخی از مکمل ها نیز می تواند به درمان روند بیماری کمک کند داشتن سبک زندگی سالم نکته بسیار مهمی است که حتما باید به آن توجه داشته باشید زمانی که هورمون های اصلی مغز شما به درستی ترشح نشوند می تواند موجب حواس پرتی شوند بنابراین مصرف موادی که به بهبود ترشح هورمون ها کمک می کنند دارای اهمیت هستند این مکمل ها شامل امگا ۳، ادابتوژن‌ها، ویتامین های گروه ب و … می باشند.

۳- محرک ها

مصرف برخی از داروهای محرک نیز می تواند به درمان این بیماری کمک کند این داروهای محرک را باید حتما تحت نظر پزشک معالج خود مصرف کنید اغلب داروهایی که برای این بیماران تجویز می شود داروهای ادرال، ویوانز و ریتالین می باشند این داروها در رفع مغز آلوده کمک کننده هستند. تحقیقات نشان می دهد که مصرف این داروها میزان دوپامین را افزایش می دهد و از سویی موجب تحریک های عصبی می شوند. اغلب این داروها برای رفع خستگی و درمان بیش فعالی ها کاربرد دارند که برای مبتلایان به اختلال حواس نیز تجویز می شوند.
منبع : آرگا

برچسب :

منبع : arga-mag.com

4.3/5 - (6 امتیاز)

مدیر مجموعه

امیدوارم بتوانیم بهترین مقالات و مجله پزشکی را برای شما فراهم کرده باشیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا