روان درمانی

نشانه های طلاق عاطفی و آنچه باید برای جبران انجام دهید

طلاق عاطفی نشان دهنده جدایی عاطفه و محبت زن و شوهر نسبت به یکدیگر می باشد، جدایی عاطفی یکی از معضلات و مشکلات اصلی جامعه کنونی می باشد که به مراتب تأثیرات منفی آن از طلاق توافقی و رسمی بیشتر و آسیب رسان تر است این جدایی عاطفی می تواند به و مرور زمان خود را در رابطه زن و شوهر نشان دهد. آگاهی در این زمینه و پیشگیری از بروز مشکلات عاطفی میان زن و شوهر به کمتر شدن آمار این معضل کمک شایانی می کند.

نشانه های طلاق عاطفی زن و شوهر:
اعتماد ستون اصلی روابط زن و شوهر می باشد زوج هایی که در روابط عاطفی خود دچار بی اعتمادی می شوند به راحتی روابط آنان دچار بحران و آسیب می شود و می تواند به جدایی عاطفی آنان منجر شود بسیاری از روان شناسان جدایی عاطفی را طلاق پنهان می دانند اکثر زوج هایی که دچار جدایی عاطفی می شوند در محیط های اجتماعی روابط خوب و معقولی با یکدیگر دارند اما در خلوت زناشویی خود با مشکلات بزرگ عاطفی و سردی روابط روبه رو هستند.

مشکلات عاطفی به طور کلی در اکثر موارد از جانب یک نفر صورت می گیرد که به تدریج به شکل یک رابطه دو طرفه خواهد شد زوج هایی که شکاف عاطفی دارند به ظاهر در کنار یکدیگر زندگی می کنند ولی در حقیقت فاصله عاطفی فراوانی با یکدیگر دارند و از روابط عاطفی خود رضایت ندارند.
توجه به نقاط منفی همسر:
در جدایی عاطفی به این خاطر که زوج ها از یکدیگر فاصله عاطفی دارند بیشتر به نقاط ضعف و نقاط منفی طرف مقابل توجه می کنند و کمتر به دنبال نقاط مشترک یکدیگر می گردند. و زمانی که زن و شوهر ارزشی برای زندگی مشترک و حفظ اشتراکات در زندگی تلاش نکنند به راحتی پایه های زندگی دچار تزلزل و فروپاشی خواهد شد.

علت های ایجاد طلاق و فاصله عاطفی زن و شوهر:
یکی از رایج ترین علت های جدایی عاطفی ویژگی های اخلاقی نادرست زن و شوهر می باشد، ویژگی هایی که طرف مقابل را در زندگی مورد آزار قرار می دهد ویژگی هایی نظیر: اعتیاد، خشونت و بد اخلاقی، عدم برقراری روابط عاطفی یکی از زوجین و تحقیر همسر که زندگی مشترک را تهدید می کنند.
زوج هایی که دچار شکاف عاطفی می شوند به درستی نیازهای عاطفی و علایق همسر خود را شناسایی نکرده اند و به راحتی آن را نادیده می گیرند همین عامل موجب سردی روابط عاطفی خواهد شد.
بیشتر مردانی در زندگی مشترک خود با شکست روبه رو می شوند تصور می کرده اند که شناخت درستی از همسر خود داشته اند و نیازهای عاطفی او را برطرف کرده اند در صورتی که همسران آنان به عدم شناخت از سوی همسر خود اشاره می کنند.

نیازهای عاطفی زن و مرد نیازهای متفاوتی می باشند که آگاهی از این تفاوت ها و کوشش برای برطرف کردن این نیازها رابطه عاطفی شما را قوی تر و مستحکم تر خواهد کرد. در جدایی عاطفی زوج ها به دنبال تغییر دادن یکدیگر می باشند در صورتی که این امر اشتباه است و شما نمی توانید همسر خود را تغییر دهید و ویژگی های اخلاقی و ظاهری که مدت ها است در او درونی شده است را به یکباره رفتارهای دیگری برای آن جایگزین کنید.
تبعات جدایی عاطفی زوجین و تاثیرات آن بر فرزندان
تاثیرات عدم محبت و کم توجهی ناشی از جدایی عاطفی نیز همچون جدایی رسمی، تاثیر زیادی در تربیت فرزندان دارد و حتی می تواند مخرب تر از جدایی رسمی باشد.
تعارضاتی که در زندگی مشترک و زناشویی اتفاق می افتد، همیشه به معنای داشتن مشاجرات و درگیری نمی باشد، بلکه کم توجهی، بی محبتی زوجین نسبت به یکدیگر و سردی رابطه تاثیر مستقیمی روی تربیت فرزند دارد و برخلاف عقیده والدین که تصور می کنند تنها نباید کودکان شاهد دعوا ها و مشاجره آنها باشند، سردی رابطه پدر و مادر نسبت به هم به مراتب تاثیر مخرب تری بر روی روحیه فرزندان دارد.

زیرا در صورتی که زوجین حمایت چندانی از یکدیگر نداشته باشند، این حس به بچه هایشان منتقل می شود که در مشکلات تنها بوده و از حمایت کسی برخوردار نیستند، ضمن اینکه علاوه بر گرفته شدن احساس امنیت و آرامش شان، به سمت ستیزه جویی سوق پیدا خواهند کرد.
برخورد های والدین  و روشهای تربیتی مختلف آنها که نتیجه اختلاف نظر نسبت به یکدیگر و مقاومت در این زمینه است، می توان فرزندان شان را دچار تعارض کرده و مجبور به انتخاب شوند که باید یا به خواسته پدر عمل کنند و یا به خواسته مادر. از این رو این مشکل منجر به تعارض روانی در آنها می شود.
سردی رابطه همچنین منجر به ناهماهنگی در تربیت فرزندان شده و این پارادوکس های تربیتی می تواند آنها را به سمت افراد بزرگ تر از خودشان در محیط خارج از خانواده سوق دهد که این مساله می تواند بسیار خطرناک باشد.
مساله دیگر؛ الگوبرداری بچه ها از والدین است، زیرا دقیقا بچه ها همانی می شوند که پدر و مادرشان هستند، آنها رفتار های بزرگتر های خود را می بینند و الگو برداری آنها معمولا از طریق تماشا می باشد نه صوت.

سرد بودن رابطه والدین نسبت به هم در تحصیل بچه ها نیز تاثیر زیادی دارد و شاید یکی از دلایل افت تحصیلی بچه ها، احساس سرافندگی فرزند به خاطر بی توجهی والدین نسبت به خود می باشد و برخی اوقات می تواند حالت انتقام جویانه داشته باشد به این صورت که کودک با مشاهده عدم توجه پدر و مادر تصمیم می گیرد با درس نخواندن از آنها انتقام بگیرد. مسائلی مانند اجتماع ستیزی، انزوا، اضطراب و احساس ناامنی از دیگر پیامد های ناشی از جدایی عاطفی زوجین برای فرزندان می باشد.
منبع : آرگا

برچسب :

راضی بودید؟

مدیر مجموعه

امیدوارم بتوانیم بهترین مقالات و مجله پزشکی را برای شما فراهم کرده باشیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا