تربیت کودک

غلت زدن نوزاد از چه سنی آغاز می شود و چطور نوزاد را برای غلت زدن تشویق کنیم؟

غلت زدن نوزاد

یکی از حرکاتی که کودک در طول روند رشد خود به مرور زمان یاد می گیرد و انجام می دهد غلت زدن است که اجرای این نوع حرکت نیاز به توانایی نگه داشتن گردن، کنترل کردن سر و قدرتمند بودن ماهیچه های بازو دارد. در واقع کودک از این نوع مهارت برای جا به جا شدن و حرکت به دور اطراف استفاده می کند.

مهارت غلت زدن نوزاد

به طور کلی غلت زدن نوزاد در واقع مهارت رشدی بسیار مهمی به حساب می آید که زمان خاصی ندارد چرا که روند رشد و تکامل هر کودکی با دیگری متفاوت است. غلتیدن حرکتی می باشد که کودک قادر است از وضعیت خوابیده به طرف پشت رفته و به صورت پهلو به پهلو شود و یا به صورت دمر در می آید. همینطور قادر باشد از وضعیت دمر به شکل خوابیده به پشت در آید. انجام این حرکات توسط کودک در واقع نمایانگر رشد و نمو صحیح او می باشد.

فرزند شما امکان دارد از سن چهار ماهگی قادر باشد خودش را از روی شکم به سمت پشت برگرداند ولی برگشتن از سمت پشت به طرف شکم امکان دارد تا حدود ۸ الی ۹ ماهگی انجام نگیرد چرا که برای انجام این کار احتیاج به عضلات قوی تری دارد. شما می توانید به منظور ایجاد انگیزه در کودک خود برای انجام این کار از انواع اسباب بازی های مورد علاقه او استفاده نمایید.

بازه زمانی غلت زدن کودک

تمرینات ابتدایی غلتیدن کودک در طی اوقاتی که بر روی شکم خوابیده اتفاق می افتد. کودک بر روی شکم دراز کشیده و از قسمت بازوهایش کمک می گیرد تا سر و شانه هایش را از زمین به آرامی بلند کند. این حرکت به او کمک می کند تا عضله های مورد احتیاج برای غلتیدن را تقویت نماید.

هنگامی که کودک توانایی بلند کردن سرش را به دست می آورد شروع به انجام غلت زدن می کند. او می تواند از موقعیتی که به طرف پشت خوابیده به سمت شکم غلت بزند و برعکس آن را نیز انجام دهد. نوزادان در ابتدا از روی شکم به پشت غلت می زنند و پس از سپری شدن یک ماه می توانند از سمت پشت به طرف شکم خود غلت بزنند. این نوع حرکت نیاز به توانایی و هماهنگی عضله های آنان دارد.
نوزادان در واقع اولین غلت زدن خود از روی شکم به طرف پشت را در نزدیکی ۵ ماهگی انجام می دهند و معمولا بین چهار تا پنج و نیم ماهگی می توانند از قسمت پشت به طرف پهلوهای خود غلت بزنند. از حدود پنج تا هفت و نیم ماهگی نیز از سمت پشت به طرف شکم غلت می زنند. برخی از نوزادان در روزهای اولیه تولد خود می توانند به طرف پهلو غلت بزنند اما در محدوده سنی دو تا پنج ماهگی مهارت آن ها به حدی می رسد که قادرند از بازوهای خود برای غلتیدن از روی شکم به پشت کمک بگیرند. بعد از هفت ماهگی نوزادان با مهارت کامل می توانند به پشت یا بر روی شکم غلت بزنند.

نحوه آموزش

بهترین شیوه برای تشویق نوزاد به غلت زدن آموزش از راه بازی می باشد. برای این کار می توانید یک اسباب بازی را از محل دسترسی کودک خود دورتر قرار دهید تا او تلاش کند از راه غلت زدن به آن اسباب بازی دست پیدا کند. در این مدت سعی نمایید تا کودک را تشویق کرده و دست بزنید چرا که این کار می تواند حرکت شجاعانه کودک را تقویت نماید.
به خاطر داشته باشید که اولین غلت نوزاد امکان دارد در هر محدوده زمانی رخ بدهد بدین ترتیب همواره یک دست خود را به منظور پشتیبانی از کودک نگه داشته تا اطمینان داشته باشید که سر او به اطراف برخورد نخواهد کرد.

در ادامه یک سری نکات را ارائه داده ایم که در انجام غلت زنی کودک شما کمک کننده خواهد بود.

روزانه زمان زیادی را برای بازی با نوزاد خود در نظر بگیرید. سعی کنید از اسباب بازی هایی استفاده نمایید که سروصدای زیادی دارند و دارای رنگ های روشن و چراغ های چشمک زن می باشند. آن ها را مقداری دورتر از او بگذارید تا بدین گونه تشویق به حرکت شود. به کودک خود وقت زیادی برای تمرین کردن بدهید و او را بر روی کمر و شکم خود گذاشته و همراهی کنید تا بغلتد.
زمانی که نوزاد شما غلت زنی را آغاز کرد تلاش کنید که او را تشویق به غلت زنی از هر دو طرف نمایید. این عمل به او کمک خواهد کرد تا عضلات هماهنگی در هر سمت بدن خود بوجود آورد. از یک اسباب بازی جذاب برای بوجود آوردن انگیزه در کودک خود استفاده نمایید تا در جهتی که غلت می خورد حرکت نماید.
غلت خوردن در واقع مهارتی بوده که معمولا نوزاد شما را مشغول می کند. با وجود این که غلت زدن برای او هیجان انگیز و سرگرم کننده می باشد ولی به حمایت و مراقبت شما همواره نیاز دارد.

اقدامات لازم در صورت غلت نزدن کودک

اگر کودک شما تا حدود پنج ماهگی قادر نبود غلت بزند و کوششی نیز برای دستیابی به اشیا مورد پسندش انجام نداد یا تلاشی برای نشستن یا خزیدن انجام نداد بهترین کار این است که در رابطه با این موضوع با پزشک او مشورت نمایید.
کودکان در واقع مهارت های مختلف خود را  گسترش داده و برخی از آن ها زودتر از دیگران و بعضی از آن ها امکان دارد هرگز نتوانند این کار را انجام دهند. باید این نکته را در نظر داشته باشید که کودکان نارس به شکل طبیعی این حرکات را دیرتر از سایر نوزادان فرا می گیرند.

نکات ایمنی در رابطه با غلتیدن نوزاد

زمانی که نوزاد غلت زدن را آغاز می کند وارد دنیایی جدید خواهد شد که این دنیای جدید برای نوزاد خطراتی را نیز به دنبال دارد. بهترین عمل برای مراقبت از کودک زمان تعویض پوشک در مکانی مرتفع این می باشد که او را با یک دست خود نگه دارید. زمانی که نوزاد غلتیدن را می آموزد به هیچ عنوان نباید دور از شما و به صورت تنها در محلی مرتفع قرار بگیرد.
حتی در مواقعی که کودک بر روی زمین قرار دارد باید همواره مواظب او باشید چرا که کودکی که قادر به غلت زدن می باشد می تواند خود را به نقاطی از خانه برساند که خطرناک می باشد. در صورتی که هنوز لوازم ایمنی کودک خود را آماده نکرده اید زمانی که غلت زدن را آغاز نمود باید هر چه سریعتر آن ها را تهیه نمایید.
مکانی که باید توجه زیادی به آن داشته باشید محل خواب کودک است. باید توجه نمایید که گهواره یا تخت خواب کودک ضربه گیر، پتو، بالش یا اسباب بازی خطرساز نداشته باشد. همچنین باید محیط خواب کودک را به خوبی به منظور جلوگیری از خطرات مختلف بررسی نمایید. حالت خواب نوزاد نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.
نوزاد باید همواره به سمت پشت بخوابد و زمانی که غلتیدن را آغاز کرد از قنداق کردن او خودداری نمایید. نه به دلیل این که قنداق فرصت استفاده به دست های کودک را نمی دهد تا به سمت شکم بازگردد بلکه سعی و کوشش کودک برای غلت زنی موجب شده قنداق شل شود و به دور کودک پیچ بخورد و برای کودک احتمال خفه شدن داشته باشد.
همینطور سفارش می شود که کودک را درون گهواره به طرف پشت بخوابانید تا از بروز سندروم مرگ ناگهانی نوزاد پیشگیری شود.

راضی بودید؟

مدیر مجموعه

امیدوارم بتوانیم بهترین مقالات و مجله پزشکی را برای شما فراهم کرده باشیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا