روان درمانی

درباره بی ثباتی عاطفی چه می دانید؟

بی ثباتی عاطفی یکی از اختلالاتی است که افراد می توانند درگیر آن شوند در این اختلال فرد نشانه ها و علائم به خصوصی دارد این دسته از افراد گریه های ناگهانی دارند و یا ناگهانی می خندند این ویژگی های رفتاری در این افراد ثبات ندارد و اغلب غیر قابل کنترل می باشد. افرادی دچار این اختلال می شوند که جراحات خاصی در ناحیه سر آن ها ایجاد شده باشد و یا اینکه دچار اختلال عصبی باشند این دسته از مشکلات موجب می شوند تا کنترل کردن احساسات در این دسته از افراد سخت باشد همچنین آن ها کنترلی بر روی مغز خود ندارند در این نوع از اختلالات افراد احساساتی غیر قابل کنترل دارند و این احساسات به شکل طبیعی در فرد رخ می دهند. همانطور که گفتیم این احساسات به طور طبیعی شکل می گیرند اما گاهی فرد در ابراز آن ها اغراق می کند و همین موضوع موجب می شود تا فرد دچار این اختلالات عاطفی شود این احساسات موجب می شود تا فرد دچار شرمندگی شود این اختلال موجب می شود بخش هایی از زندگی فرد مختل شود و اختلالاتی در آن رخ دهد.

بی ثباتی عاطفی چیست؟

افرادی که در بروز احساسات خود ثبات کافی ندارند و به طور ناگهانی عصبی می شوند یا خوشحال می شوند شخصیتی غیر متعادل دارند افرادی که این اختلال دارند در بخش هایی از زندگی خود دچار مشکل می شوند بسیاری از این افراد تشخیص داده نمی شوند و اختلالات آن ها در شمار اختلال های خلقی در نظر گرفته می شود به همین در درمان آن ها اختلالاتی ایجاد می شود و اغلب دیر درمان می شوند. تکنیک های دستیابی به آرامش اعصاب  و روان در این زمینه می تواند موثر باشد و به این بیماران کمک می کند تا راحت تر بر احساسات خود غلبه کنند.

نشانه های اختلال

یکی از اساسی ترین نشانه های این اختلال فوران کردن ناگهانی احساسات فرد است این افراد به طرز ناگهانی می خندند و یا گریه می کنند این رفتارها و خلق و خوهای نامتناسب در این افراد موجب می شود این رفتارها به شکل بی اختیار هستند شما یکی از رفتارهای رایجی که در این افراد می بینید رفتارهای ناگهانی است اغلب این افراد به طرز ناگهانی از خنده به گریه تغییر می کنند و این دسته از رفتارها موجب می شود بخش های مهمی از زندگی این افراد مختل شود و با تنش های زیادی همراه باشند. این افراد ممکن است با چنین رفتارهایی از سوی اطرافیان نیز طرد شوند که می تواند موجب سلب حمایت ها شود.

زمانی که این بیماری ها شدیدتر شود خلق و خوی فرد دچار تغییرات بیشتری می شود آن ها ممکن است به طور مجدد دچار بروز رفتارها شوند این بی ثباتی های عاطفی در میان این افراد بسیار شایع است و دلیل آن نیز می تواند تحمل دوره های بحرانی باشد. واکنش های احساسی که این افراد نشان می دهند بسیار مشهود است زیرا ممکن است گریه ها یا خنده های این افراد چندین دقیقه طول بکشد و بروز چنین رفتارهایی می تواند بسیار جلب توجه کند.
این افراد واکنش هایی نشان می دهند که در حالت طبیعی از آن ها سر نمی زند یعنی دارای خنده ها و گریه های غیر طبیعی هستند همچنین علائم و نشانه های این اختلال به گونه ای است که با اختلال های افسردگی اشتباه گرفته می شود. عدم تعادل عاطفی بسیار گذرا است این افراد مشکلات افسردگی را ندارند و دارای خواب مناسب، اشتهای کافی و … هستند به همین دلیل این افراد افسردگی ندارند.  این افراد بهتر است برای کنترل اعصاب این کارها را بکنند.

دلایل بی ثباتی

بی ثباتی عاطفی نشات گرفته از علل و عوامل گوناگونی است اینگونه از اختلالات معمولا در افرادی رخ می دهد که درای مشکلات عصب شناختی هستند و یا اینکه دارای  جراحات مغزی می باشند از دیگر دلایل برور این بی ثباتی ها می توان به سکته مغزی، ام اس، آلزایمر، پارکینسون و … اشاره نمود این مشکلات عصب شناختی می تواند بخش مهمی از زندگی فرد را تحت تاثیر قرار دهد.
این افراد چه مشکلاتی دارند؟
افرادی که دارای بی ثباتی های عاطفی هستند مشکلات متعددی را تجربه می کنند آن ها از سوی اطرافیان ممکن است طرد شوند شرم زدگی، اضطراب، انزوای اجتماعی، افسردگی، ترس و … از دیگر مشکلات متعددی است که این افراد می توانند در زندگی خود تجربه کنند. این افراد به دلیل اینکه دارای مشکلات عصب شناختی هستند در انجام کارهای روزانه خود نیز دچار مشکل و اختلال می شوند و نمی توانند به تنهایی کارهای روزانه خود را انجام دهند.

درمان بی ثباتی

این بی ثباتی ها قابل درمان می باشند و افراد می توانند با استفاده از شیوه هایی موثر اینگونه از اختلال ها را درمان کنند برای درمان این دسته از بیماری های می توان از داروهای ضد افسردگی استفاده کرد این داروها بازدارنده هستند و موجب می شود تا فرد کمتر دچار تنش شود. برای مصرف این دسته از داروها باید با پزشک معالج مشورت کنید و بهتر است تا به روانپزشک و روان درمانگر مراجعه نمایید.

مصرف داروهایی که به رفع مشکلات عصب شناختی منجر می شود می تواند در درمان اینگونه از اختلال ها نیز موثر باشد به ویژه داروهای درمان ام اس. اسکلروز جانبی آمیوتروفیک و کینیدین سولفات از دسته داروهایی هستند که برای درمان این بیماران مورد استفاده می باشند.
تکنیک های آرام سازی ذهن نیز می تواند در این زمینه کمک کننده باشد و به این افراد کمک می کند تا تسلط بیشتری بر روی احساسات و عواطف خود داشته باشند این تکنیک ها توسط روان درمانگران ارائه می شود و می تواند بسیار موثر باشد. همچنین توصیه می شود تا این افراد با اختلال های خود راحت تر کنار بیایند حمایت های والدین و اطرافیان می تواند در این زمینه موثر و کمک کننده باشد و انگیزه بیشتری برای مقابله به این افراد می دهد.
اگر احساس سردرگمی دارید و نمی دانید که چگونه با این احساس خود مقابله کنید باید کمی با دیگران در این باره صحبت کنید باید سعی کنید تا احساسات خود را به دیگران بفهمانید و از آن ها بخواهید در این زمینه شما را همراهی و کمک کنند.
منبع : آرگا

برچسب :

4.7/5 - (3 امتیاز)

مدیر مجموعه

امیدوارم بتوانیم بهترین مقالات و مجله پزشکی را برای شما فراهم کرده باشیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا